tisdag 19 januari 2010

Sjukförsäkringen om de Rödgröna får makten.

Det bloggas flitigt. Många är negativa ser jag. Tycker De Rödgröna plagierat rakt av. Den risken är stor eftersom Den Moderatstyrda regeringen börjat slänga sig med ord och formler som nu används. Jag har en enda tanke, hur det än blir blir det bättre.
Det är ju också en rehabiliteringsförsäkring, skriver någon i frustration.
Jaså vadå?! Det är väl inte problemet? Visst vill vi som är hemma rehabiliteras och ha en chans. Det är kastas ut vi inte vill. Att få möjlighet att vara hemma tills man är frisk och om man inte blir frisk vara hemma. Om det kallas sjukersättning eller pension spelar mig ingen roll.
En återgång till hur det va innan är ingetbra alternativ. S startade förändringsarbetet, sedan kom den nuvarande Moderatstyrda regeringen och körde allt över styr.
Jag har inte hunnit eller orkat läsa allt än, men det kommer jag göra. Kanske bra om så många som möjligt gör det. Debatten lär gå hög. DÅ är det bra att veta vad alla pratar om.

Du hittar information HÄR.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller inte med dig har kollat både bloggar och kommentarer.
Jag ser helt klart att det är övervägande positiva tongångar om sosseblockets försvar.
Men man ser snabbt vilka som har moderat syn.
Empatilösheten är utbredd i deras åsikter.

Fritt ur hjärtat sa...

Anonym, jag har fortfarande inte sett såvärst mycket positivt. Fortsätter läsa...

Anonym sa...

Tycker det är självklart att de sjuka är så misstänksamma.
Det räcker helt enkelt inte längre att säga: Alla som är sjuka får vara sjuka.
Då kommer genast frågan: Vad är "sjuk" vad är "arbetsförmåga" för oppositionen (t.ex.)

Den sittande regeringen har lärt oss att inte lita på nånting, att titta på varenda mening väldigt, väldigt noga.

De som är sjuka idag och har varit med om sjukförsäkringens regler ett tag tror inte på nånting längre och kommer nog att kräva ett detaljerat regelverk.

Det är inte många som kan hålla isär sjukpension, sjukersättnig, aktivitetsersättning, sjukpenning, varaktig sjukersättning och tillfällig sjukersättning....... ;)

Fritt ur hjärtat sa...

Kristallina, jag förstår det, men tänker samtidigt, alternativet är??
Samtidigt som det är nu vi har chans att påverka. Ställer vi rätt frågor nu, som det där om 58 år och 10% arbetsförmåga... Då får oppsitionen möjlighet att fundera ett varv till. Kanske har de redan svaren...