fredag 26 februari 2010

En välplacerad stjärt!

Fantastiska Cecilia Frode utbrister jag idag. Trots hennes goda vitsord från både Mäklarna och Fru Marianne, hade jag aldrig sett eller hört henne förut. Har inte sett Fru Marianne och gillade inte Mäklarna så det blev bara ett avsnitt.

Men gårdagskvällens En stjärt på himlen inte bara gillade jag, jag älskade den.
Så träffsäkert, lysande, insiktsfullt, roligt och tragiskt.
Precis som andra stora komiker tar hon skrattet till hjälp för att närma sig de svåra i livet. Ensamhet, rädsla att bli övergiven, att inte duga till.
Det blev många skratt, ganska mycket generat fniss och väldigt många spontana applåder mitt under föreställningen. Som ordförande i Uddevalla Riksteaterförening måste jag säga att jag blev både stolt och glad över gensvaret publiken omedelbart gav.

Cecilia Frode är ingen stor sångerska ändå sjunger hon med bravur, rakt in i hjärtat Sångerna är noga valda för att fylla i handlingen på scen. Texterna som vi hört 100 gånger förr hör vi för första gången på riktigt. Till sin hjälp har hon tre fantastiska musiker. Kontrabas Christian Spering, flygel Lennart Simonsson, och flöjter Erik Häusler, de är fullkomligt lysande.
Detta var en föreställning som satte sig rätt i hjärtat. En synnerligt välplacerad stjärt alltså!

3 kommentarer:

Mitt i livet sa...

Anade att jag borde varit där ;-)
Kul att det var en bra föreställning.

anna-lena heydar sa...

Underbar kväll. Jag ler fortfarande.

Fritt ur hjärtat sa...

Norgårdsanna, hon sa en hel del som var adresserat direkt till dig.. Ja du borde varit där, precis som ytterligare halva Uddevalla.

Anna-Lena, ja det leendet lär bli kvar ett tag!