lördag 6 februari 2010

Ett egensinnigt teparty.

Regionteater Väst bjöd idag på afternoon tea, ett gästspel med Andreas T Olsson. Egna och andras texter samt kupletter var utlovat i annonser. Ganska kaotiskt var det ärligt talat innan alla satt sig och fått sitt te, sina scones och sina marmelader. Efter ett kort tag är problemet löst och allt fortskrider enligt det som utlovats i annonsen. Andreas läser texter ur sin egen bok, ur andras böcker och sjunger sånger med egna texter. Kanske är publiken lite försiktig till en början och verkar mer vänta på nästa poäng än skratta åt den som just levererades. För poänger levererades, som på pärlband.Jag kan tycka det är modigt att utöver egna och andras texter ge sig på improvisationsteater. Med tidningen Bohusläningen som enda ledtråd skulle det spelas teater. Jag är inte säker på att publiken förstod det där. Men eftersom jag inget sa borde jag inte klaga.... Publiken ville ha improvisationer kring Andreas Carlgren och Maud Olofsson visst var det roligt men knappast lokalt. Maken och jag satt och fingrade på "vår vän" Essam (FP) som på bild fick ge ansikte åt att chefer är nöjdast i uddevalla kommun, det hade väl varit roligt att göra något på. Men som sagt vi sa inget så vi får skylla oss själva...Andreas är högaktuell, det är klimatet, semesterfirare i Bohuslän och det är politik. Parodin på Jimmy Åkesson och Karl-Gerhards text om den trojanska hästen, omgjord till dagsaktuell, imponerar. Eller, ja det mesta imponerar, precis som vanligt. Vi har kort sagt haft en väldigt trevlig och berikande eftermiddag med en mycket egensinnig värd.Nu äger jag äntligen en bok signerad av Andreas också. I höst ger han sig v till Stockholm och scenskolan. Ingen tror något annat än att det går hur bra som helst. Så småningom ska jag visa barnbarnen boken och säga honom kände jag;-)

Inga kommentarer: