torsdag 11 mars 2010

Nu förstår jag!

Bruksanvisningar brukar jag med varm hand lämna till maken. han å andra sidan provar sig hellre fram, läser i nödfall när han inte får något att fungera. För några år sedan köpte vi ny torktumlare. Alla vet väl hur en torktumlare fungerar! Jag vet i alla fall...
Bor man i lägenhet är det luddet i tumlaren som genererar flest arga lappar i hissen eller tvättstugan. Man vet att man ska tömma filtret på ludd. Det har jag med andra ord gjort, noga. Jag har velat vårda den nya maskinen så någon gång då och då har jag torkat ur trumman och damsugit alla skrymslen och vrår ordentligt. Ändå blir det ludd i tvätten. Det har pågått ett tag. Jag välter tvätten ur tvättkorgen, den rena torra tvätten, för att stortera, det är fullt med damm.
Nu har jag torkat och städat så inget fanns kvar att torka. Då läste jag bruksanvisningen! Det finns ett filter till. En stor burk inunder som man måste plocka fram då och då. OJ som det såg ut. Inte konstigt, på flera år är den aldrig rengjord. Ett kilo damm, ludd hår och annat man inte vill veta vad det är, sköljdes bort. Den är inte provkörd efter det men det säger sig själv, där var problemet. Själv är bäste dräng sa alltid vännen i Karlstad med det inkluderade han att lära sig sina maskiner, att läsa bruksanvisningar. Det tog ett tag, men nu förstår jag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi KAN inte vara släkt!!
Brosssan

Fritt ur hjärtat sa...

Lillebror, jo då lite;-)