fredag 12 mars 2010

Show and tell, tid.

Idag när jag ger mig på Saltis tema blir det en repris! Det här inlägget skrev jag 8 Januari 2008! Jag lägger till några bilder och justerar lite tidsaspekter annars är det en repris rakt av. Underrubriken blir;
När man har tid då är man rik på riktigt.
Vem drömmer inte om att bli rik.? Det är ett vanligt inslag i drömmarna och visionerna, både från vuxna och barn. Om jag vann... då skulle jag.
Ja, vad skulle man?? Jag har fått ändra många värderingar i mitt liv. När vardagen ändras på grund av olycka eller sjukdom, då ändras också synen på värden i livet.
Det blir många varför som inte går att svara på!

Den allra första tanken jag fick ändra var, att om jag vinner pengar ska jag sluta jobba. Jag har alltid hävdat att mitt liv är så innehållsrikt på kontakter och roliga aktiviteter, så jobba, det gör jag för pengarnas skull. Något jag aldrig tänkt innan jag blev skadad är att den tanken är helt avhängd på att man är fullt frisk. Det är inte skönt och roligt att gå hemma, det är ett litet helvete. Om jag någon dag inte har för ont för att göra något, då är andra på jobbet eller så kostar det pengar. Pengar det är något vi som går på sjukersättning har ont om. Har man gått hemma några år märks det, tro inget annat.

Kanske är det för att vi de senaste 12 åren varit miljömedvetna, både som konsumenter och i hur vi lever i övrigt, som den förändringen ändå gått bra. Men det är tufft att stoppa klockan, eller tåget eller vad vi nu kallar karusellen som är allas vår vardag, stoppa för att bli rik på riktigt. 2004 var jag på ett föredrag med en man som heter Jörgen Larsson, det hette något i stil med stoppa klockan. Hans funderingar, som blivit en avhandling, stämde till 100 % på min och makens sätt att se på livet. Det var så skönt!

Vi anses av en del som riktigt jobbiga människor, aktiva i både våra och andras barn. Föreningsmänniskor, miljömedvetna och mitt i allt detta emot konsumtion, alltså den typen av konsumtion som vi faktiskt kan låta bli. Dessutom säger vi alltid att vi hinner för att vi prioriterar, vi har inte så många måsten längre.

Ibland säger jag i föreningssammanhang att, ett steg bakåt är ofta ett steg fram. Något visar sig inte bli bättre, då tar man ett steg tillbaks, så blir det bra. Precis så upplever jag det nu när det hela tiden förs en debatt om hur vi lever och hur vi ska leva.

Dagligen kan man läsa i pressen om ungdomar som mår kass, om att kvinnor ligger i riskzonen för utbrändhet för vi ska vara så duktiga. Senast idag (alltså 2008, men tyvärr aktuellt) läste jag att ätstörningar är ett mindre problem i familjer där man äter middag tillsammans. När blev det ett problem och ett faktum att familjer inte har tid att äta tillsammans. Vem har bestämt att vi ska ha så ont om tid att vi inte hinner laga mat och äta tillsammans med våra familjemedlemmar?? Kanske frågan borde vara, varför har vi gått med på det?? Det var först när vi var på bristningsgränsen själva som vi fick kraft att säga STOPP. Nu är det nog. Vi tog några steg tillbaks och tittade på vårt liv. Sedan ställde vi oss frågor, hur lever vi? varför lever vi så? vad ger det oss? vad får det för konsekvenser?

Den analysen kan man bara göra själv, men det finns bra verktyg T.ex. så har Jörgen Larsson en hemsida Tidsverkstaden, där kan man få tips och idéer Det erbjuds kortare kurser, föredrag och föreläsningar. Hemsidan har också så vitt jag ser ett forum där man kan prata med likasinnade, aktiviteten är låg, kanske prioriterat annat;-)

Har man kommit så långt kanske man också ska införskaffa boken som kommit, det har jag gjort. Den heter självfallet Rik på riktigt. Min tes blir alltså, för att återknyta till temat , att om man har tid, då är man rik, på riktigt.Trevlig helg önskar jag er alla.

Lämnar du kommentar här kommenterar jag garanterat dit temainlägg, risken finns annars att jag inte hittar dig.

17 kommentarer:

Nilla sa...

Vi vill så mycket! Vi vill hinna med att göra och uppleva och lära oss så mycket. Det låter ju verkligen fel att stressa med matlagning och gemensamma måltider. och typ att "jäkta bara för att hinna i tid till yoga-passet. För att där varva ner och ta det lugnt men sedan jäkta vidare igen till nästa sak" som de pratade om i tv-programmet Landet Brunsås.

Annika sa...

Jag tror definitivt att det är vettigt att ta ett steg tillbaka ochtitta på sitt liv, fråga sig vad man vill och hur man lever och vad man kan förändra. Kanske inte så lätt om man måste arbeta, har barn på dagis och lite TID. Trevlig helg!

olgakatt sa...

Ett steg tillbaka för att ta en överblick och sansa sig och prioritera - du har så rätt! För tid har vi ju alla - det hur man använder den som räknas!

Musikanta sa...

Någon har sagt att TID är det mest demokratiska som finns - lika lång eller kort för alla. Inte livslängdstiden förstås, men den tid vi har till förfogande när vi lever.

Och det är så riktigt, som du säger, att man ibland ska ta ett steg tillbaka och sansa sig och prioritera. Intressant också att få veta om sambandet med ätstörningar och gemensam familjemiddag.

Musikanta sa...

avsaknaden av gemensamma familjemiddagar, menade jag ju :-)!

Annika sa...

Ja, tid har vi. Det gäller att "placera den" rätt, sas. Jag tror också att det är nyttigt att ibland (oftare) ta ett steg tillbaka och se över det liv man lever.
men hur många gör det?
Kram!!

Saltistjejen sa...

Klokt så klokt! Visst är det så att tiden ofta handlar om prioriteringar!!! Att man måste välja vad man vill göra och NÄR man vill göra det. Det svåra i dagens samhälle är väl att så många vill hinna med så mycket att de tar sig vatten över huvudet. Jag kan ibland vara sådan att jag vill eller "måste" hinna emd så mycket. Men på ngt vis så finns det ändå grundläggande värderingar jag ahr som gör att vissa saker bortprioriteras inte. t ex är gemensam middag ett sådant. Tycker det är jätteviktigt att få den tiden tillsammans med familjen. Att gå igenom dagen. prata, Umgås. På et helt naturligt sätt vid matbordet. Visst kan det ruckas på detta någongång om det är ngt särksilt som händer, men på det stora hela är detta en stund på dagen som jag verkligen värdesätter.
Att ta ett steg eller två tillbaks ibland och överblicka sin situation tror jag är viktigt för var och en. Sedan är det som du säger så att man värdesätter olika saker under olika faser av livet och beroende på ens förutsättningar. Sådant kan ju växla, men jag tror att så länge man kan förska njuta av den tid man har HÄR och NU så är man som du säger RIK!
Ha en riktigt fin helg!
Kram!!

Fritt ur hjärtat sa...

Nilla, jag funderar ofta på varför vi vill så förtvivlat mycket.Sedan när är det inte okej med att bara vara utan man måste sysselsättas. Mycket att fundera över!

Annika, nä säkerligen inte lätt men kanske desto mer nödvändigt med småbarn, dagis och arbete, Titta på vad man faktiskt väljer och se om det går att göra annorlunda.

Fritt ur hjärtat sa...

Olgakatt, visst är det så å man kan inte samla den på hög, det gäller att göra det bästa av den nu. Å de är inte alltid det mesat.

Musikanta, klokt, det mest demokratiska som finns ungefär som att alla är lika när vi föds och dör. Gäller bara att förvalta den väl, tiden. Att gemensamma middagar har stor betydelse är jag personligen övertygad om. Tänk att sitta ner och alla pratar och lyssnar om hur dagen varit. viktigt tror jag.

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, ja det är viktigt att fundare på vad man gör, vad man väljer att göra och varför. Fler borde göra det. Konstigt idag med all stress att inte fler säger ifrån och funderar lite mer.

Saltis, just att man vill hinna med så mycket och inte märker att det går över styr tror jag är en riktigt iaktagelse. Har själv folk omkring mig som jag fått säga till att säga nej till saker, trots att det är roligt. Man kan inte vara med på allt även om det är roligt.
Positiv stress pratade man om förr jag tror det vilseledde folk som stressade på och trodde det var bra... Att se över livet då och då tror jag är nödvändigt. Att man verkligengör det då och då just för att livet ändras. Barnen växer, annat tar tid, nya saker ska prioriteras in eller bort. Tid är dyrbart, och kan göra dig rik.

Anonym sa...

Tänkvärt som vanligt! Trevlig helg till dig.

Kram

Fritt ur hjärtat sa...

Maisoui, tack snälla. Trevlig helg.

Grekland nu sa...

Ett tidlöst inlägg!! Lika aktuellt idag som för två år sen. Det är intressant att höra om hur ni verkligen tagit på allvar att titta över ert liv och hur ni spenderar er tid. Och jag håller med dej om att man är rik när man kan råda över sin tid - oavsett om man jobbar eller ej, när man slipper lägga en massa tid på oväsentligheter eller sånt som stjäl energi och kraft utan att ge något tillbaka. Önskar dej en trevlig Falköpingshelg!

HeLena sa...

Så sant så sant!! Ofta när vi springer fort framåt missar vi det som är viktigt och det som vi skulle behövt ta vara på. Jag tror inte på positiv stress, så länge något är positivt så är inte kroppen i stressläge men så fort vi inte riktigt gillar situationen så blir vi stressade. Ett par kliv tillbaka är nyttigt men ack så svårt. Mycket bra inlägg!!
Skön söndag!

Fritt ur hjärtat sa...

Grekland, tidlöst, det tänkte jag inte på. Energitjuvara ska man akta sig för o de smyger sig på så det är bäst att se över sitt liv då och då.

HeLena, ungefär som ordspråket, eller vad man ska kalla det, något i stil med att svisch... det var livet som gick medan jag väntade på att leva.

Anna, Fair and True sa...

Intressant!

Jag läste något bra idag. Det var i sammanhanget RUT-avdrag men jag tycker det stämmer på detta också. Enligt statistiskt underlag (studier, enkäter osv) så tittar ett föräldrapar på i genomsnitt 46 timmar TV i veckan. Men de har inte tid att städa, laga mat osv. Säger det. Jag kan iofs förstå om man hellre VILL titta på TV istället för att städa men t ex laga och äta mat med barnen borde man ju ha tid för. Eller i alla välja det före att titta på TV.

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, just att prioritera rätt saker är ju vad det handlar om, det visar ju den mätningen tydligt. Vi vill så mycket och helst ska det vara roligt...