tisdag 2 mars 2010

Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson försvarar sjukförsäkringsreformen.

Enligt Husmark Pehrsson kommer att det att ta lång tid att komma tillrätta med och hitta de långtidssjukskrivnas behov. Det kan ta sex månader upp till ett år eller ett och halvt år.

Frågan är om hon förstår vad som händer med en sjuk människa i den processen?!

Vissa väntas kunna delta i program hos Arbetsförmedlingen och andra kommer att återvända till sjukskrivning eller förtidspension, menar hon.

- Försäkringskassan har ju gjort en egen bedömning att en tredjedel kommer tillbaka till sjukförsäkringen efter tre månader, säger Cristina Husmark Pehrsson.

Vad gör tre månader i försök att arbeta med en människa som är sjuk? När jag själv nu är på väg ur systemet in i något annat fick jag rådet att ta tjänstledigt vissa procent för att orka tre månader så jag kan komma in i sjukskrivningsystemet igen. Detta hävdar jag vägrar Den moderatstyrda regeringen att erkänna. Man läser gång på gång hur de påstår att de som är sjuka kan bli sjukskrivna igen. De nämner aldrig att de är vissa diagnoser det gäller och att man i princip ska vara döende, inte ens det är skäl nog alltid. Själv vet jag att tre månader i arbete som jag mår nu skulle skjuta mig tillbaks flera år i tiden. Jag har regelbundet gått på rehab och blir lite bättre hela tiden I väntan på nästa operation ska jag också tänka in att sjukersättningsdagarna kan ta slut. Ska jag då arbeta och tacka nej till operation och jobba tills jag stupar. Vi som är i systemet utsätts för psykiska påfrestningar som är omänskliga. Detta försvarar Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson jag undrar hur länge hon tror på detta själv. Vi gör det inte!

Läs om Catrine som orkade i fyra dagar!!!
Men Axén hävdar att många är tacksamma.

3 kommentarer:

Dittodattan sa...

Jag har mer och mer börjat inse att Husmark-Pehrsson och co bara är Reinfeldts lakejer. Det spelar ingen roll om hon tror på reformen eller inte, den är på order från högste chefen och vill hon behålla sin lön och sina förmåner har hon bara att spela med.

Frågan är hur länge Reinfeldt skall kunna fortsätta att bara släppa fram sina undersåtar för att själv bekvämt och oantastligt kunna luta sig tillbaka utom skotthåll? Oppositionen måste bli bättre på att locka ut ledaren ur boet så att det blir tydligt att detta är PRECIS vad han själv eftersträvar! (Tack och lov tror jag inte att speciellt många svenskar delar hans grundfilosofi i "Det sovande folket")

Anonym sa...

Visst blir man heltokig med allt det här.
Ville skriva en lång kommentar men vet du vad, jag håller med dig och med "dittodattan" som skrev före mig.

Fritt ur hjärtat sa...

Dittodattan, det är därför jag alltid skriver Den Moderatstyrda regeringen. Med alliansen blir det diffust vem som är ansvarig. Vi borde inte använda oss av alliansen alls!

Kristallina, jag vet man orkar inte bara.
Jag är tacksam för alla kommentarer korta eller långa.