lördag 24 juli 2010

Det är inte okej! Inte ens i Uddevalla....

Planerade den barnfria dagen väl. Slog Göteborg ur hågen med tanke på hur otillgängligt det är där. Bestämde oss för en tur på öarna, Orust och Tjörn. Men först en tur in till city där det skulle vara marknad med närproducerat. Jag läste om marknaden i Bohusläningen på morgonen. Parkerade vid Hasselbackshuset för att få "gå" hela Kungsgatan ner till Gallionen där marknaden är. Döm om vår förvåning när det ser ut såhär vid Gallionen. Tog en tur inne också men där är lika tomt. Tänkte och sa till maken att jag måste läst fel, hur kunde jag göra det? Men så förstod jag att fler letade, hörde det på samtalen omkring oss. Räknade snabbt och vi var minst 10 personer som letade efter marknaden. Fick syn på informationsskylten och tog tog mig en närmare titt.... Jo minsann det står där, det är inte vi som har fel. Något är verkligen galet, dåligt skött. Inte ett meddelande eller någon på plats som förklarade. Marknaden fanns helt enkelt inte.
Vi for så till Orust. Ellös var inte det finaste vi såg, men de hade kaffe precis när jag ville ha...Vackrare var det i Skärhamn där jag också för första gången besökte Akvarellmuseet. Kaffe slank det ner även där och en Klingglass.Skärhamn hade utan tvivel den gladaste kyrkan på hela turen.Sundsbysäteri var mer en krigszon än ett besöksmål så vi for snabbt förbi när vi sett hur det såg ut på parkeringen.....Så småningom när hela dagen hade gått hamnade vi på slutmålet, strax utanför Kungälv, och kunde hämta sonen. Så kan en semesterdag gå till på hemmaplan. Men att marknaden inte fanns, det är inte okej, inte ens i Uddevalla.

6 kommentarer:

Anna-Lena Heydar sa...

Sist jag var på marknaden var det fyra-fem stånd vid Gallionen. Hade förväntat mig lite mer. Vet inte om det finns för få försäljare som slits mellan olika platser av hugade eventmakare?
Ute på Klosterfesten var det flera stånd med lokala matförsäljare. sylt, saft, korv, honung fick vi med oss hem.

Fritt ur hjärtat sa...

Anna-Lena, jag har varit på denhär marknade förut och tänkt att den är bra pyttig, men att annonsera och inte ha någon det är oförlåtligt.Vi hade också tänkt oss lite lokal honung och annat. Klosterruinen var ju utesluten för oss i år, de året jag var där kom jag mest hem med ......kläggbett...

Solnasnackar´n sa...

Så... ...marknadskrafterna fungerade inte i Uddevalla i år...

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, som vanligt när marknadskrafterna ska styra...

HeLena sa...

Inte okej, nej inte alls!
Men som ni säger...
marknaden kan inte....

Fritt ur hjärtat sa...

HeLena, nej som sagt, inte okej.