tisdag 13 juli 2010

Turisterna kanske betalar men gör Uddevallaborna det?

Satt och kollade Bohusläningen och blev nyfiken på annonsen för VM-offshore, båtracet alltså. Maken och jag bestämde tidigt att för oss är det totalt ointressant, men vi har ändå följt debatten. Bland annat det föga smickrande priset BRÄNNMANETEN som Uddevallakommun tilldelats i sammanhanget. Vi är förvånade, maken och jag över dessa enorma folkmängder som räknas invadera staden. Om WM på Glimmingen drar 22 000 pers och anses vara en bra publiksiffra, var får man då 150 000 för till båtracet? Är båtfolk mer intresserade kanske?

En sak tänker jag i alla fall. Det är inget för Uddevallaborna. I dagens Bohusläningen fanns en insändare om att det är trist att allt i Uddevalla kostar pengar. Det är kravallstaket och inträde vid varje evenemang, till skillnad från andra städer. Lägg till det bakslaget för Bluesfestivalen, i år, där det bland annat refererats till för höga inträde. Då förstår jag att folk blir grymt besvikna när de inser att båtracet kommer kosta massor. Nja man kan kan säkert sitta på en klippa utmed fjorden och titta gratis, men alla festligheter runtomkring som folk ser fram emot, det kostar.

För det första måste man ta sig till Pinifarinas område. Där är inträdet just idag 120 kronor, tydligen ganska mycket rabatterat, jag ser 250 som prisuppgift på hemsidan. Vill du parkera på området kostar det 100 kronor till....annars får man stå gratis på Torp och åka pendel. Vill man ha en guidad tur i depåområdet kostar det ytterligare 480 kronor. Till det anatar jag att det kostar på området...mat, dryck kanske lite spelhjul och vad vet jag... Låter som om det kan bli en dyr tillställning. Jag vet inte vad för artister man lockar med, kanske är det riktigt bra.....
Vi har ju som sagt bestämt oss för att det är ointressant så det blir billigt för oss.
Jag funderar ändå på det verkligen kommer något folk? Turisterna kanske betalar men gör Uddevallaborna det?

2 kommentarer:

Leina sa...

Nä, verkar vansinnigt dyrt... Även om det var rabaterat med 100 kr... Hmmmm... Kan man inte se det från Svenskholmarna? =D

Fritt ur hjärtat sa...

Lenia, och krångligt, pendel från Torp.... Undra vad Torp tycker om att alla ska ha gratis parkering där? De har trafikstockning hela tiden i semestertider....
Ser gör man ju gratis, men jag är osäker på banan, man ser säkert bara delar av den.