söndag 8 augusti 2010

En tillgänglig semestertripp.

Med sonen på läger prövade vi våra vingar, en egen semestertripp. Sonen skulle hämtas lördag eftermiddag i Göteborg så vi planerade utifrån det. Efter att ha korrigerat dagarna lite kom vi så till Kosta Boda Art Hotell. Vi gjorde resan ner till del av semestern, stannade där det var fint helt enkelt. I Falköping blev det konstigt. Vi strövade på stan en stund men ville sedan ta vår medhavda matsäck på Musseberg, dit gick inte att hitta. Vi följde skyltar och hittade till och med en med rastplats på. Men där hade de börjat bygga jättelika villor på berget så man kom inte fram. Stannade istället vid vandrarhemmet och åt i deras park. Någon behöver ta bort den skylten...Resan fick ta hela dagen, vi var inte framme förrän sen eftermiddag.
På hotell kollar vi alltid badrummet först... fast inte denhär gången, jag sov säkert en timma med benen i högläge och maken letade efter systembolag:-)
När vi väl tittade blev vi inte besvikna. Kolla handfatet. Den lilla blå fiskstatyn borta i hörnet såldes i butiker för tiotusen.....vasen vågade jag inte kolla priset på, var hemskt noga med att allt skulle vara helt när vi lämnade stället;-)
Utsikten från vårt fönster. Rätt okej, för att vara mitt i ingenstans... Torsdagskvällen när vi kom ner var det skönt att krypa ner i vilstol vid polkanten.
Fredagen var det dags att göra Kosta. Området har ju blivit ett handelscentra av stort mått. Outlett så ögonen blör... Inte bara glas i glasriket längre.. Men vi skulle inte shoppa så det var fort gjort. Glasblåsningen däremot var vi sugna på. Sist gång för kanske tio år sedan hade vi småbarn med, nu ville vi titta i lugn och ro. Det är som trolleri!!! Kosta ska ha beröm för tillgänglighet. Vi hade rullstolen hela dagen och det fungerade utmärkt. Till och med inne i glashyttan. Vägarna emellan alla butiker likaså, det var härligt.
Naturligtvis tillbringade vi några härliga timmar vid polen. Vem behöver medelhavet skrattade vi gott. Å att det regnade i Uddevalla gjorde inte saken sämre.Maken trädde sin vana trogen in i rollen som polkagris. Tänk att kunna bli så sönderbränd på bara ett par timmar. Jag är mer härdad men jag har ju haft tillfälle att öva lite mer i år...
Avslutade kvällen i den blå baren. Precis lika läcker som i beskrivningen.
Hotellet levde gott upp till våra förväntningar. Det är stiligt och snyggt. Otroligt svårt att köra rullstol på heltäckningsmatta om jag ska klaga lite...och dörröppnare hade inte skadat, men det var ändå klart plus som övervägde.
Vi fick den vila vi ville ha och att vädret var med oss blev en stor bonus. Naturligtvis tittade vi in på fler glasbruk och vi köpte ännu en lampa från Rosdahla (typ) där har jag köpt lampor förr. På Skruf gick vi till museet för att se vilken servis det är vi har och nu vet vi det. Jätteroligt, hembygdsföreningen driver museet och vi fick så god hjälp. Lördag eftermiddag mötte vi så sonen i Göteborg och efter puss och kramkalas var det skönt att styra kosan hemåt. Att han hade haft det lika bra som oss var skönt att höra. Vi hade liksom gjort varvåra små semestetrippar.

olgakatt sa...

Glasriket tröttnar man inte på i första taget - särskilt inte om man undviker allt annat skröfs som numera krängs under förklädnaden "outlet".
Glasmuseerna kan jag gå runt i i timtal. Tänk så mycket vacker formgivning och skickliga hantverkare vi haft och har!

Mitt i livet sa...

Så otroligt läckert!
Verkar vara en perfekt semestertripp :-)

Grekland nu sa...

Låter som en härlig trip! Själv är jag nog en dålig smålänning för jag minns inte att jag varit i glasriket alls...Måste nog försöka komma dit nångång!

HeLena sa...

Ser jättmysigt ut!
Fina bilder!

Fritt ur hjärtat sa...

Olgakatt, mycket skröfs var det:-) Men vi är ju inga shoppare så det störde inte så mycket. Vi var bara på museet på SKruf för det var så tillgängligtoch vi letade efter namnet på de servis vi fått ärva. et var en rolig skattjakt med lyckat resultat.

Mitt ilivet, mer perfekt kan det knappast bli, vi reser ju bort ganska ofta på tu man hand men detta rankar vi högt. Sicket ställe!

Grekland.nu, Man är väl en dålig besökare på hemmaplan, talar av erfarenhet, har inte sett mycket av västkusten mer av andra delar av Sverige. Men försök få till det någongång ni kommer i närheten.

HeLena, Tack, det var lite svårt ljus att fotografera i glashyttan men jag lyckades fånga trolleriet i alla fall. Det var verkligen supermysigt.

Solnasnackar´n sa...

Som vanligt - ett utsökt bildreportage!

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, säger som vanligt, tack;-)