söndag 19 december 2010

Och vinsten är......

Vi startade tidigt, det hade varnats för dåligt väglag. Det visade sig inte alls vara någon fara, skönt. Första stoppet var Ostbutiken i Mölndal, världens bästa ost/charkbutik. Fullastade med godsaker for vi vidare mot Ikea (det gamla), en kökspall skulle inhandlas. Planen var att vi skulle luncha där för att vara mätta när vi startade på Liseberg. Sagt och gjort, mot restaurangen med stormsteg och det hade julbord. 79 kronor om man var medlem, så vi blev det:-) Kanske på tiden ändå resonerade vi. Mätta till bristningsgränsen, men utan pall...for vi till Liseberg.

Klockan 15.00 klev vi innanför grindarna, släppte killarna lösa med pengar på fickan och orden, -ring när ni har tröttnat eller är hungriga. Så skönt det är med stora barn:-) Jag hade hoppats på ett bra snöröjt Liseberg, den förhoppningen grusades rejält. En tjock isskorpa täckt med en decimeter upptrampad snömodd. Fruktansvärt att gå. Två steg fram och ett tillbaks får en ny innebörd där. Rullatorer, barnvagnar och folk med kryckor slet som djur. Redan efter en timma hade jag kramp i vaderna, ont gör det at gå då vill jag lova. Ingenstans att sitta ner fann det, men tack vare min rädsla att frysa hade jag termobyxor och satte mig ändå...

Vid 18-tiden hörde killarna av sig och var hungriga. Då blev det souvas, årets höjdpunkt! Därefter sa de hejdå och försvann igen. Nja, de hade fått lite mer pengar på fickan också:-) Jag bestämde mig för en fotorunda. Inte så många nya vinklar kanske när man fotograferat varje år... men jag försökte. Ganska snart tog batterierna slut. Ingen fara jag har alltid en uppsättning till med mig. Men redan efter några få bilder säger den stopp igen. Byt batteri står det. Så arg jag blev!! Vilken orutin. 2 uppsättningar oladdade batterier. GRRRR och tror ni att det på Liseberg bara sådär går att hitta batterier, det är änglashoppar, polkagrisshoppar, tomteshoppar och jag vet inte allt. När jag till sist fick frågat en värd och fått anvisning insåg jag att vi skulle vara kvar så kort stund till att jag då avstod från köpet. Att ladda när jag kom hem fick bli alternativet
Nu ska jag kolla att de verkligen får ladda klart. Jag tror att någon tagit ur kontakten för att använda till något annat och det har jag tolkat som färdigladdade.... Eller så har de gjort sitt och går inte längre att ladda upp, det får jag snart veta. Några få bilder fick jag, och kanske också en och annan vinkel jag inte provat förut:-) Håll till godo.
Killarna höll ut ända till 19.30. Då var pengarna slut och de började bli rejält trötta och blöta om fötterna. En chipåse och en twistpåse var vinsten efter en hel kvälls spelande. Inte mycket att hurra för. Som vanligt konstateras att det varit billigare att köpa det i butik... Men för mig är största vinsten att vi haft en trevlig dag tillsammans och att barnen var helt nöjda.
Snövädret alla varnat för märkte vi inte alls. Det snöade inte i Göteborg och på hemvägen kom vi ända till Ljungskile innan det började.

2 kommentarer:

Monica sa...

Mitt i all den amerikanska övedådigheten är det rätt snyggt där på Liseberg! Har varit där en gång i juletid, antar att det är ungefär samma varje år.

Fritt ur hjärtat sa...

Monica, det är samma år från år. Trots överdådet av ljus tycker jag det är fint. Kanske för att jag bara har några få hemma.....