söndag 6 mars 2011

Idag ska jag leta vårtecken.

Efter att ett hektiskt dygn i Borås tittat på solen genom ett fönster, har jag beslutat att verkligen vara ute och få luft idag. Tyvärr ska det blåsa...det är fortfarande -3, men som solen skiner alla redan måste det ju bli tö fram på dagen. Vet inte om jag hamnar här vid min solsida eller om jag kommer på promenaden, hur som så ska jag leta vårtecken. For genom Göteborg igår och konstaterade att det är barmark. Nästan så man väntade sig en tussilago i slänterna längs E-6. Mina reskamrater skulle hem och spana vintergäck och forshytiaknoppar. Jag blev också entusiastisk men väl hemma såg jag att trädgården fortfarande är helt dold av snö, eller snarare ett islager nu när det töar dagtid. Inte en chans att se något i mina isiga rabatter.
Sälgen tänker jag då. Jag tar en promenad till sälgen i Brors backe och kolla om det kommit några videungar än. Kan passa på att ta några kvistar med hem till marsvinen som är hysteriskt förtjusta i sälg. Något vårtecken hoppas jag hitta....skulle behöva det för själen om inte annat. Det kan väl i allsin dar inte vara vinter hur länge som helst....
Sedan fram på dagen ska jag stänga in mig igen. Partiarbete några timmar på expeditionen, inte det roligaste jag vet men det ska göras och ingår i att man är aktiv, åtminstone för några av oss...andra gör andra saker.
Fokus idag blir alltså inte vasaloppet utan vårtecken, fast vasaloppet kanske kan gillas som vårtecken om det går illa med finnandet på hemmaplan.

Inga kommentarer: