onsdag 9 april 2008

Dagens bedrift, talade i fullmäktige.

Alltså när man sitter i rullstol kan ingen se hur man skakar i knäna! En fördel. Jag gjorde det alltså. För en vecka sedan skrev jag här på bloggen om Konkurensutsätta kommunal verksamhet. Frågorna har liksom inte blivit besvarade trots att jag redde ut dem???

Däremot så har jag allt för många gånger mötts av påstående som - Nä så kan det väl inte vara, varför berättar ingen det!

Det var då jag bestämde mig för att gå på allmänhetens frågestund. Jag undrar, någon borde kunna svara!! Maken, min klippa i livet körde mig till Ljungskile och hjälpte mig in. Det var en trång lokal med dåligt ljud, satt på helspänn för att höra något.

Jag frågade runt lite och fick klart för mig hur det funkar, att jag skulle få replik osv.... Sagt och gjort när ordförande frågade efter allmänhetens frågor var jag först i kö. Rullade med ganska stor möda fram till talarstolen och fickparkerade, fick en mick i handen och ställde, ganska långvarigt min fråga. Hur har man planerat, hur har man tänkt på lösningar rent budgetmässigt när det gäller just det att kommunala verksamheter får ta smällen om privata är skyddade i avtal.

Tekniska, Kultur & Fritid samt tekniska svarade inte alls, fast jag vet att verksamhet även där skall lejas bort. Mikael Höglind för Barn och Utbildningsnämnden svarade, att man skriver inga kontrakt!! HÄPNADSVÄCKANDE!!! Vad är då skillnaden med de 9 förskolor som redan idag finns i egen regi?! Löjligt, vi argumenterade ett tag om samverkansvinster som då bli förluster och jag fick äntligen dragit exemplet med taxiåkande mat. Det som Cronholm kritiserade hårt i pressen, lösningen som blivit för att de sålt ute ett dagis som delade kök med ett annat. Skönt för mig och hyfsade svar..

Sociala svarade Elving för, han var fin! Påpekade att det var viktiga spörsmål som man inte får negligera och erkände att det var svårt men att man jobbar aktivt med detta nu när man börjar se på avtal. När båda herrarna var klara bad jag om replik och ville ha ytterligare förtydligande med hur man tänkte ikring de samverkansvinster man förlorar. Båda svarade att man tar igen det på annat...typ... Jag tackade ödmjukt och sa att även om jag inte gillade svaren så var jag nöjd med att de skulle vara observanta.

Då begär en tredje man ordet och vill svara mig. Han var så bekant... Han började med att säga. - Jag förstår att det är svårt när man inte är insatt, det står så mycket i tidningarna, man kan ju bli frågande....

Jag är otroligt stolt att jag inte ställde mig upp och nitade honom! Så jävla nedlåtande! Jag räknade till typ 2000 sa till mig själv att gör inte bort dig med en explosion nu..

Begärde replik och sa. - Jag tror jag är mer insatt än många andra, det behöver man nog vara för att förstå och börja fundera över de här frågorna! Snyggt va:-) Inuti var jag en härdsmälta, folk som försöker trycka ner en gör mig galen av ilska!!

Med detta lät jag det vara, ganska nöjd. Jag sa så direkt att jag har en fråga till... om den fantastiska kiosken vid folkets park. Vem har ansvar för att den tas omhand nu, att den inte rivs i alla förändringar som är på G. Jag fick svar av min egen ordförande i kultur & fritid att den är hett villebråd för bilklubben som skall flytta till Kasen. Får de den är den väl förvaltad.
Tack, nu blev jag glad sa jag till Johan.

Hoppas det går i lås och inte faller på formaliteter

Har försökt få fram sändningen via webben men inte lyckats. Hur som helst tror jag inte att jag hördes i TV, man skulle prata i 2 mickar, jag fick bara en! Kanske inte så noga med allmänhetens frågor....

Vill man kan man ju alltid hör på mig på radion istället! Jo det är sant, idag gjorde jag det, ringde och önskade en låt!! Har letat som en idiot efter att få köpa den här skivan men inte hittat den.

Om man inte vill lyssna typ 30 minuter drar man pekaren fram till drygt 15 min, där efter
" Två solröda segel" dyker jag upp med min önskelåt.

Efter dessa dagens bedrifter skall jag stupa i säng! Fast på två ben:-)

1 kommentar:

Kristina Eriksson sa...

Ok nu fattar jag. Vad modig du är!! Det hade jag aldrig vågat. Bra att du sa ifrån, sånt är viktigt för ens egen självkänsla!