torsdag 13 november 2008

Tillsatser och tilltro.

Aftonbladet fortsätter granska livsmedel. Jag blir full i skratt redan första raden i brödtexten.
" Det är för dyrt" en fras som ofta yttras i samband med KRAV-märkt mat.

Jag kan inte annat än hålla med. Det är det absolut vanligaste argumentet jag möter! Det är så dyrt!! Vi får dessutom ofta frågan hur vi har råd att leva på det vis vi gör, det är ju så dyrt. Naturligtvis finns det många svar på den frågan, men främst handlat det om att prioritera. Vi gör medvetna val varje gång vi är i butiken.

Aftonbladets korg visade att det skilde 70 kronor för just den provkorgen. Många veckor skiljer det inte något och ibland mer. Jag skrev ett inlägg där jag frågade om Ekologisk mjölk är dyr jag gjorde ett överslag och kom fram till att om man använder 15 liter mjölk i veckan och priset är 1 krona över den ickeekologiska mjölken så har man 780 kronor mer per år. Kanske kan 780 kronor vara rätt mycket men då var det också räknat på 15 liter, det är mycket för en vanlig familj. Jag fick nästan igång en diskussion där, inte riktig men nästan.

Jag råder folk att lägga in ekologiskt på inköpslistan i tre steg.

1. Byt varor som kostar samma, t.ex, ströbröd, pasta och annat du ser att butiken har likadant pris på, det är rätt mycket.

2. Det med stor miljöpåverkan, t.ex. potatis, bananer, kaffe, mjölk, russin.

3. Sällanvaror, t.ex kryddor, kakao, kokos, mandel.

Om man inte gör allt på en gång utom på punkt ett, så blir skillnaden inte märkbar. Kaffe och bananer säljs dessutom ofta till samma pris som konventionell vara.

Vi har gått igenom de tre stegen och idag har vi korgar med "äkta" varor (aftonbladets uttryck)idag tycker vi inte det är svårt, men det beror på att man lär sig sina varor, ofta är köp återkommande så det tar inte alltid längre tid.


Det tar mer tid att hitta laktosfria produkter!

Vårt bästa knep är ändå matsedeln. Vi gör veckomatsedel, det begränsar handlandet, vi köper det vi behöver inte mer. Matsedel har jag skrivit om flera gånger, kolla kanske några tips att snappa upp.

Utöver att vi äter ekologiskt har vi egna miljömål som vi hela tiden försöker leva efter, vi lägger till nya i takt med att de gamla uppfylls. Även det hjälper till att hålla koll på pengar, för att knyta åter till att det är dyrt. Vi skrotar ofta ut saker hemma, tvättmedel, rengöringsmedel, hårvårdsprodukter, plastpåsar, gladpack. Vi har bara en bil, liten med snål bränsleförbrukning, vi flyger inte utomlands varje år. Vi köper aldrig olivolja endast svensk rapsolja, finns i fantastiska smaker och kvalitéer. Vi äter vegetariskt en gång i veckan. Vi handlar och äter efter säsong. Vi har en giftfri trädgård. Grön el och fjärrvärme.

Låter det jobbigt?? Snobbigt? skrytigt?? Okej då, men betänk då att detta har vi hållit på med i cirka 10 år, bit för bit faller saker på plats då är det inte krångligt. Vi ville från början slippa tillsatser, och vi vill leva på ett sätt som ger tilltro, vi är inte där än men vi försöker.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad klokt du resonerar.

Vi har oxå tagit upp denna frågan i vår blogg

http://bloggtipsarna.blogg.se/2008/november/utkast-sid-knutsson.html

Fritt ur hjärtat sa...

Bloggtipsarna. Tack, välkomna tillbaks, jag brukar fundera mycket!

Anonym sa...

Vad klokt ni verkar leva :)

Inspirerande

Fritt ur hjärtat sa...

M, välkommen hit. Jag är glad om vi lyckas inspirera! Det blir ett fullt naturligt sätt att leva utan krångligheter.

Lena sa...

Som ensamstående (fram t för 2,5 år sen) och långtidssjukskriven (t för några veckor sen) och numera arbetslös/timsanställd, finns detinte så mycket utrymme för ekologiskt handlande. Jag försöker köpa av de varor som har "lika-pris". Jag är dock fullt inställd på att ändra mitt köpbeteende i takt med att ekonomin blir bättre. VI har fortfarande två borstäder att betala för och numera lever vi nästan helt på en riktig inkomst. Min ynka lön känns mer som ett bidrag.
Jag tycker det är bra av dig att göra dessa viktiga inlägg. Du har många läsare och når verkligen ut. Bra Simone!
KRAMEN!

Johan sa...

På konsumentverkets webb finns också en räknesnurra där man ser vad det kostar att byta enskilda varor. Jag har för mig att det kostar genomsnittsfamiljen 40 kr i månaden att byta till KRAV-potatis. Och då ska man veta att potatis är en tungt besprutad gröda. Mycket miljönytta för pengarna alltså.

Fritt ur hjärtat sa...

Johan. c, tack för tipset. det skall jag använda någongång jag reommenderar byte... vi har naturligtvis redan bytt:-) Ofta frågar jag människor varför de tror att skåne har sveriges sämsta vatten?! Potatisodlingarna kanske?!