söndag 4 januari 2009

Vad är arbetsförmåga?

Hittar hos Svd en intressant synpunkt. Försäkringskassan ska inte avgöra hur sjuk någon är, de ska avgöra hur frisk någon är, alltså vilken arbetsförmåga någon har. Så långt är jag med, jag till och med tycker det är bra. Ta vara på det friska så jobbar man med rehab. Det är sedan jag blir orolig. Om det min doktor skriver inte gäller utan skall ombedömmas av någon på försäkringskassan som aldrig träffat mig, hur bedöms jag då?

Jag kan tänka. Jag kan prata. Jag kan gå kortare sträckor utan stöd, längre med stöd. Jag kan använda vänster arm bättre än höger, med den lilla brasklapp att jag är högerhänt... Jag kan på grund av kotkomprissionerna inte sitta , ligga eller stå i samma ställning för länge. Jag är opererad 4 gånger på åtta månader, högra benet som inte är opererat är lika dåligt som det vänstra var innan operation. Jag har staffolokocker efter alla operationer om månadsvis med behandling för det.

Sedan första dagen har jag haft ett enda mål. Jag vill tillbaks i jobb. Varje gång kroppen går i baklås för skitsaker blir jag rädd att jag aldrig kan jobba igen. Jag kan leva, med värk men kan jag jobba??

Hur mycket arbetsförmåga jag har har jag ingen aning om! Ibland har jag riktigt bra dagar, då kan jag till och med laga mat. Andra sitter jag mest. Det börjar bli allvar nu, sista veckan på januari ska vi ha möte, facket jobbet och Försäkringskassan. Jag ser rubrikerna framför mig, från i somras, man kan ligga och arbeta om man inte kan sitta t.ex. Eller han som inte kunde använda någon av armarna som bedömdes ha arbetsförmåga. DÅ blir jag rädd! Vad är arbetsförmåga? Vem ska bedöma det? Har jag någon??

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Här kommer en utmaning om mijön. Jag läste att du tänker mycket på miljön så det här är nog ingen match för dig? ;-)
http://maisoui.wordpress.com/2009/01/04/miljoutmaningmiljoutmaning/

Anonym sa...

Hej Simone och Gott nytt år!

Det finns bara en expert och man hoppas att FK och rehab inte glömmer bort den, för experten är ju du själv. Det är till syvende och sist bar du som kan ge ordentligt besked om hur hör arbetsförmåga du har.

Vi måste får ett system där den sjuke är centralpersonen i rehabiliteringen och inte ett objekt föär andras eventuella välvilja.

Lena sa...

Jag håller med Anders. Jag hoppas de lyssnar på dig och ger dig den hjälp du behöver för att åter hitta kraften att jobba igen. Ingen vet ju i det här läget hur mycket det kan bli och riktigt vad du kommer hålla till.
Jag håller tummarna för att du får det stöd du förtjänar. KRAMEN!

Fritt ur hjärtat sa...

maioui, eller också är det just det som är problemet;-) Jag antar den gärna. Återkommer senare ikväll.

Anders, Gott nytt och God fortsättning till dig också! Läste ditt underbara inlägg idag men grät så jag kom mig inte för att kommentera.

Jag har ju hittills haft bra folk på Försäkringskassan men nu är det ju mer nya regler som skrämmer!! Jag får försöka lugna mig och vänta, det kanske blir jättebra!

Mors Deka, just det att få prova vad jag håller för skulle jag så gärna vilja!! Hoppas ni har rätt och det faktiskt löser sig.

Marianne sa...

Det borde vara ett team av behandlande läkare, sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut och vad mer som kan vara lämpligt för den aktuella patienten/sjukdomen. Inte någon som bara läser papper eller gör en punktundersökning. Som du säger varierar ju dagsformen ofta, och den där punktundersökningen kan ske på en ovanligt dålig eller bra dag vilket inte ger rättvisa. Är inte det en självklarhet? Varför krånglar de till allt så mycket?

Fritt ur hjärtat sa...

marianne, de som behandlat mig och känner mig väl får lämna ett pappaer och ofta säger försäkringskassan läkare emot deras utsago. Det är horribelt. SOm om doktorer vill att patienterna ska gå hemma, eller som om vi vinte ville jobba. Det är förnedrande! Inväntar mötet med spänning för sjukersättning som jag går på finns visst inte längre, jag tror jag är frisk nu!

Anonym sa...

Hej!
Förstår att du tänker mycket på kommande möte med arbetsgivare och Försäkringskassa. Hoppas det är förnuftiga handläggare du har att göra med. Jag kan tänka mig att du har inhämtat mycket information om vad som gäller och det är bra. Hur är det tex med anställa inom lt. Är det lt, kliniken, eller avdelningen som du är anställd på?
Det måsta väl finnas stora möjligheter till arbete inom en stor arbetsplats?!
Hälsningar
Ulla

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, jag ska prövas mot hela lt men det är kliniken i första hand. Problemet nu är omstruktureringen, jag har hörrt fler sjuka som fått gå! Eftersom arbetsplatsen inte gör ett dyft för att underlätta, man måste passa in i en befintlig tjänst, så hjälper det inte att det är stora!

Anonym sa...

Åhhh, jag känner att jag blir så vansinnigt arg - men har alla regler om ansvar och omhändertagande av personal, reglelböcker om personalpolicy mm försvunnit?
Ulla

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, ja jag tror att alla regler går att komma förbi nu, har hört att vanligaste är - uppsagd på grund av arbetsbrist- Jag trodde ett par år att jag var något säkrare på anpassad arbetsplats eftersom det är en patient som gjort sönder mig, men så är det ite har jag insett. Sjuk som sjuk ingen skillnad.

Anonym sa...

Tyvärr tror jag ju på vad du säger- men det rimmar dåligt med rehabiliteringsansvar, anställningstrygghet och omplacering etc. (Pga arbetsbrist skulle ju innebära att man inte kan anställa någon annan.) Hoppas facket är påläst om arbetsrätt osv. Hoppas då att det är förnuftiga, intelligenta människor som du får diskutera din situation med.
Ulla

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, ja hoppas måste jag...

Anonym sa...

Hoppas inte för mycket. Jag har precis fått brev från fk. att jag kan ta ett jobb där man inte behöver använda händer, fötter eller huvud ?

Fritt ur hjärtat sa...

Anonym, det är väl så att endst förmågorna diskuteras. Jag har inga förhoppningar, är på jobbet och prövar nu så får vi se. Jag önskar dig all lycka.