söndag 20 september 2009

Jag är mer Sosse än du!

En episod från igår släpper inte riktigt taget om mig. Kanske för att jag var oförberedd. Låt mig ta det från början. En äldre herre närmar sig tältet vi står med flygbladen. Jag känner honom lite från förr, han hör till rörelsen fast jag inte sett honom på många år. För att inte stå stum när han kommer säger jag till honom som till alla andra som passerar.
-Får jag lov att påminna om kyrkovalet? Är du medlem är det viktigt att rösta och då på S såklart...

Han går upp i ansiktet på mig och fräser.
-Vad pysslar Mona med nu då?
Jag fattade vart han ville komma men ville inte gå i de spåret så jag svarade

- vad är det du talar om?

Det kom så mycket så det går inte att redogöra för. Kortfattat förstod jag att vår partiledare i stor sett bara var ett stort fel. Avslutningsvis kom det om att åka på fest och med vilka,som den största fadäsen just idag.

Jag gick till motatack och ifrågasatte om vi ska bestämma umgänget, ska vi ha åsikter om vem som umgås med vem? Är det fel att ha pengar? ska man som Socialdemokrat vara klädd i säck och aska? Gömma pengarna och låtsas att man inga har? Jag sa väldigt mycket mer........ Partiet är väl till för alla sa jag också.

Så småningom blev han utan argument. Då satte han pekfingret i luften och viftade åt mig (det värsta jag vet!) Så väste han mellan tänderna, JAG ÄR MER SOSSE ÄN DU!

-Vad grundar du det på frågade jag lugnt eftersom jag förstod att det var dödsstöten från hans sida.

-Jag har varit med längre än DU!
- Det bedöms inte av lång och trogen tjänst! svarade jag.
Som slutkläm lade jag till. Det är griniga gamla gubbar som Du som gör att vi förlorar val, inte om Mona Sahlin umgås med folk från Stureplan.

Då gick han. Jag var upprörd länge över det jag just varit med om. Härskarteknik och dåliga argument är illa nog, men att gå på stan och prata på det sättet. Jag blir så trött.

kände att det var dags för fotot igen. Bloggare för Mona!

12 kommentarer:

Calle Fridén sa...

Bra där!!! Och vi behöver fler som säger ifrån. Bort med alla de här som vill bestämma hur vi ska se ut.

Anders Nilsson sa...

Precis Simone, man måste säga ifrån. Det är synd bara att det avslutar dialogen, för det man hade önskat vore ju att den skulle börja just där. Det vimlar av gamla socialdemokrater som går omkring med en stark känsla att partiets alla gamla värderingar har slängts på sophögen. Jag tror att många känner att allt det de trodde på idag ses ner på och mer eller mindre har idiotförklarats.

Att det blir så kan bero på att det just är dialogen som saknas. När partikarater ropar efter ideologisk skolning så tror jag många menar att vi ska återuppliva de gamla värderingarna, men ideologisk skolning kunde ju lika gärna betyda uppdatera. Vi förespråkar fortfarande frihet, men friheten har andra förtecken idag än för 50 år sedan, detsamma gäller jämlikheten och solidriteten. Så mera ideologisk skolning, särskilt för äldre herrar skulle verkligen sitta på sin plats.

Fritt ur hjärtat sa...

Calle, tak, när det blir så grova påhopp måste man säga ifrån även om det inte känns så bra att stå i centrum och bli urtskäld när folk omkring tittar...

Anders, Jag tror inte en dialog kan följa efter en sådan ordväxling. Jag ser inget annat än en dålig kvinnosyn i de han kastade i aniktet på kig och på sättet han gjorde det. Att det gpr omkring förorättade Socialdemokrater har jag märkt och jag pratar ofta med dem, men då blir samtalet annorlunda. Vi pratar dagens samhälle, utveckling, människan av idag o s v. Att ha fötterna i historien men siktet framåt brukar jag framhärda.
Vi måste förhåll vår politik till samhället idag. Ideologin finns kvar om man bemödar sig att titta, men många bara gnäller för att de inte känner igen sig. Jag lovar de känner inte igen sig någonstans.
Tankesmedjor tror jag verkligen på som något gott! För att sikta framåt och föda nya ideér, jag tro inte de griniga gamla gubbarna hade gått där, tyvärr.

The cottage by the Cranelake sa...

Jag kan inte förstå varför någon skulle bli upprörd över den där resan? Det var ju inte vi skattebetalare som stod för notan direkt. Vad som verkligen irriterar mig är att Aftonbladet naturligtvis skulle ha en omröstning om hur många som tycklte det var fel av henne att åka!

Eftersom inget fel begåtts borde väl inte aftonbladet ställa upp som hetsare mot en socialdemokratisk ledare? Känns mera som om Aftonbladet numera är borgeligt styrd.
Christer.

Britta Sethson sa...

Jag förstår att du blev arg....

Bara tanken att en socialdemokrat skulle vara bättre än en annan är direkt emot våra grundläggande värderingar. Den som uttalar en sådan mening har nog inte riktigt förstått vår ideologi.

Anders: Du har alldeles rätt om nödvändigheten av dialog.. och jag skulle vilja lägga till ordet folkbildning ute i rörelsen.

För övrigt anser jag att Mona Sahlin har rätt att gå på vilket 50-årskalas hon vill. Fjantig och stollig debatt anser jag. Avsikten måste vara att ta bort fokus från Sveriges verkliga problem som har skapats av alliansen.

Oscar Peterson sa...

Själv tycker jag gigvetvis att partiledaren för vårt största parti ska närvara under en valdag hon själv betecknar som "lika viktig som andra val".

Jag räknar med att Mona åker på semester 2010, sista söndagen i september.

Eva Hillén Ahlström sa...

Ja, ibland vet jag inte om jag skall skratta eller gråta när "dumheten" talar. Denne mans argumentation är ett sådant tillfälle.

Och jag förstår din slutkläm till honom :)

/Eva

Leif Haglund sa...

Sånt får man räkna med som valarbetare. En del saknar stil och uppträder ohyfsat. Den äldre mannen visade med sitt uppträdande att han har problem i umgänget med sina partikamrater.

Du gör en insats för partiet som valarbetare. Hans insats i kyrkovalet består i att kritisera partiordföranden. Det bör man inte göra om man vill framstå som "mest sosse".

Ingela sa...

Själv är jag upprörd över att media tar upp detta som en stor grej istället för att ta upp att den moderata kyrkoministern också var med på samma resa.

DET, tycker jag är opassande, men det har jag inte läst mycket om.

Apropå rik eller inte finns det faktiskt en hel del personer med gott ställt som ändå är "röda".

För mig är det inte en fråga om vad man har i plånboken utan vad man har för grundläggande idéologi. Moderaterna har tyvärr väldigt tydligt visat att det är "sköt dig själv och skit i andra" som gäller (även om de själva naturligtvis skulle "blå"-neka till ett sådant påstående). Tack och lov finns det även en del "rika" som genomskådar och inte ställer upp på ett sådant samhälle.

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, måla fan på väggen känns passande...Aftonbladet gör mig mest arg nuförtiden, trots att Gröning har slutat...

Britta, arg och överrumplad. Sättet allt sades på var så brutalt och hatiskt. När vi tror oss förmer än andra då har vi förlorat fotfästet. Jag börjar inse varför rådslagen varit så omdiskuterade.

Fritt ur hjärtat sa...

Oscar, valröreslen hade säkert inget med det här påhoppet att göra. Dålig kvinnosyn och taskig samhällsinsikt tror jag stämmer mer.

Eva, jag avskyr att bli så överraskad som jag blev. Jag avskyrockså att bli så arg som jag blev, men de bredvid säger att jag gjorde det bra. Skönt att jag inte tappade greppet helt, bara inombords...

Fritt ur hjärtat sa...

Leif,jag tycker inte man ska behöva räkna med påhopp om man är valarbetare. ordväxlingar med människor är stimulerande men kommer en partikamrat och uppträder på det här viset är gränsen paserad.

Ingela, det är verkliogen sant att ideologi inte har något med plånboken att göra. DÅ kan man inte heller reta sig på att någon har pengar. Alla människors ika värde ska gälla åt två håll om man säger så. Mediabevakningen är skev och Sahlin kommer ha det besvärligt framöver.