söndag 20 september 2009

Jag trodde jag kände mig......

Något ovanligt och kul har jag gjort idag. Shoppat kläder. Inte så ovanligt kanske, fast hemma hos en kompis är lite ovanligt. Åtminstone för mig. Vännen ifråga hade för mycket i garderoben och beslutade att ge andra chansen. Jag tog med mig Åse. Redan när jag frågade om hon ville med varnade jag. Det är absolut inga färger du brukar ha. Hon som säljer har hemskt snygga kläder men inte dina färger.

Själv skrattade jag åt tanken att köpa kläder av henne, vi har så olika kroppsform. Men sa jag trösterikt, en topp kan funka. Väl där blev vi båda snopna över hur mycket de var som skulle bort. Så började vi titta och hur gör man... som i en affär. Granskar kritiskt och säger tvärsäkert att, jo den är snygg men inte på mig. Eller den är inte jag.

Nu var det ju under lättsamma former vi sprang omkring i Bh och provade var vi tyckte. Lätt blev det då att våga prova något snygg. Något som inte är jag....Åse som är brutalt ärlig sa flera gånger. E du klok eller, du är otroligt snygg i den, å den, å den... Helt plötsligt hade jag både randigt, rutigt och blommigt. Långt, kort, tajt, stort, med knappar och med snöre. Saker jag aldrig skulle tagit mig tid att prova i en affär satt som gjutna och jag tyckte själv det var snyggt på mig. Så förvånande!

Åse å sin sida hittade färger hon aldrig haft. Färger hon aldrig provat i en affär blev plötsligt roliga att testa. Många var de som passade trots att vi trodde det var fel färger för henne.

Inser att jag gått på vanan i många år. Köpt det som sett ut ungefär som vanligt, det som passar i min garderob Som ser ut som jag...Jag lärde mig något idag, kom till insikt kan man säga. Jag har förutfattade meningar, om mig själv!

Med en kasse fylld och inte särskilt mycket fattigare börjar jag nu ett nytt liv! Jag ska prova det jag tycker är snyggt i fortsättningen. Tänk att vara över 40 och inse det. Jag trodde jag kände mig......Tack snälla A-L för den här möjligheten!!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men va roligt! En sån bra idé!
Ulla ;)

Anonym sa...

Vad glad jag är för din skull! Riktigt trevligt var det, men oj, va mycket det blev kvar. Nu packar jag ner det och tar en ny vända till våren, tror jag. En bakluckeloppis på torget då kanske ;)

Kram
Anna-lena

Grekland nu sa...

Jättebra idé! Jag har själv tre stora påsar med kläder som jag rensat bort och vill bli av med, men här i Grekland är det inte så populärt med secon hand, så jag försöker hitta olika hjälporganisationer som kan ta hand om kläderna. För slänga i soptunnan tycker jag inte om när det gäller kläder nån annan kan ha. Fina färger på det du valde!

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, verkligen en riktigt bra idé!

Anna-Lena, jag kan nog tänka mig e vända till.. vågade aldrig kolla byxorna men insåg sedan att trekvarts kunde ha gått. Det innebär förmodligen att jag är något modigare i tänket;-)Tu vi kom så du blev av med liiite...

Grekland.nu, jag brukar också skänka bort. Har aldrig tänkt på att mina kläder kunde vara intressanta för någon annan. Nu vet jag bättre... Jag handlar gärna secondhand om jag hittar.

Annaa M sa...

Verkar som det blev väldigt rosa...

Själv fixar jag inte alls det där med hemmaloppisar, det blir alldeles för privat på nåt sätt!

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, rosa, lila och svart, matchar min garederob perfekt.
Hemmaloppisar har jag ingen erfarenhet av tidigare, men det passade mig väldigt bra. Hade riktigt trevligt.

Anonym sa...

Jaa, det säger jag, hade jag varit närmare hade jag gärna varit med - roligt när man känner varandra lite och får lite ärliga kommentarer om vad som passar en osv.
Ulla :)

Lullun sa...

Vad kul! Visst är underbart att man aldrig blir för gammal för att uppfinna sig själv på nytt! ;-)

Fritt ur hjärtat sa...

Lullun, kul och lärorikt. Hoppas det öppnade mitt sinne!