torsdag 6 mars 2008

Kulturen är en oslagbar vinnare med lägst miljöpåverkan.

Tack och lov skiner solen utanför mina fönster. Igår kväll när jag kröp till kojs vräkte snön ner och det låg säkert en decimeter på backen, ingen rolig syn. Jag vet inte varför egentligen, men det känns bättre med sol. Jag rullar ut en liten stund varje dag. Igår satte jag mig inte ens, utan bara stod och andades en stund, men andra dagar har jag suttit ute en stund och lyssnat på fågelkvitter.

Igår ägnade jag dagen åt radiolyssning. Försökte få någon koll på fiskedebatten, men måste erkänna att jag misslyckades. Den fiskare från Grebbestad som skulle argumentera mot ekonomiprofessorn gjorde helt enkelt dåligt ifrån sig. Mig övertygade han då inte! Ett av argumenten var t.ex. att fiskeflottan måste vara kvar för att det blir så många arbetslösa annars.

JO,JO, jag lovar att det var ett starkt argument när Varven i Sverige lades ner också!! Bara i Uddevalla var vi 3000 man! Det argumentet höll inte då och håller inte heller nu. Men vad jag egentligen ska ha för åsikt är jag fortfarande osäker på!! Men jag försöker i alla fall följa med och lyssna på det som erbjuds.

Idag ska jag läsa en rapport!! Stefan Edman skrev i sin krönika i morse om en intressant rapport, den har jag letat fram och skall ägna dagen åt. Jag älskar rapporter av den här sorten!! Den ger mig argument i mina miljöval och den har konkreta exempel. Vill du också läsa de så finns den HÄR. Varsågod, håll till godo. Behöver jag säga att kulturen är en oslagbar vinnare med lägst miljöpåverkan.

Appropå miljövänligt så passar jag på att påminna om en teaterföreställning. Biljetter är bra! Både att ge bort och att unna sig själv. Missa för allt i världen inte Shirley Valentine. En klasssik historia om en kvinna som har mer att prata med köksväggen om, än med sin man. Jag såg den på 80-talet med Gunilla Nyros, helt otroligt bra, historien är stark den handlar om livets frågor, fast med en underton av humor så klart. 17 mars 19.00 på regionteater Väst. Biljetter köper du på Uddevalla Turistbyrå 0522 99720. Föreställningen är för både hörande och döva, så passa på, det är ett unikt tillfälle!!

En liten rapport på marsvinsfronten klämmer jag in också. De 2 nya har funnit sig väl tillrätta. Buren som kom med tåg från Nässjö har gett dem oanade möjligheter, det märks att de njuter. Igår fick jag dessutom en specialtillverkad bänk som båda burarna får plats på. Nu ska vi ta bort kortsidorna och bygga en ramp så att de kan bo i kollektiv. Som det ser ut nu är det väldigt nyfikna på varandra, de står på bakbenen för att nå varandra på var sin sida och så pratar de väldigt. Riktigt roligt. Inte riktigt lika roligt var det att de nya djuren hade ohyra. Det blev en dyr historia. Jag tog emot dem för att var snäll när en familj tröttnat. Hittills har det kostat 1500 kronor, det krävs en spruta till och då är jag uppe i 2000 kronor, det var dyrt för att vara snäll! Men vi är så glada i dom att det får vi bara ta. Herregud, vad är allternativet?? Vi gillar läget det är oftast bäst.

Så glöm nu inte att boka biljetter till Shirley! Ha en fantastsik dag i solen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite knepig att använda är den ändå den där rapporten. Ställer en del begrepp på ända. Enligt alla andra uppgifter är nötkött det mest energikrävande. Här är plötsligt fläskkött värre. Det kan inte stämma! Inte heller stämmer det med andra beräkningar att mjölken från kon skulle kräva dubbelt så mycket energi som köttet. Min slutsats är att det inte går att använda uppgifterna rakt av.

Men sant att kultur i allmänhet drar lite energi... Sen kan man ju undra om det är intressant att veta hur koldioxidintensiv barnvakten är. Fast det kanske finns dem som står mellan valet av grönsallad eller barnvakt.

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa. Har du redan hunit genom den?? Jag har bara skummat. Går ´å andra sidan på heavy medicin just nu..;-)

Jag brukar vara rätt kritisk och hoppas jag kan vara det nu med!