fredag 7 mars 2008

Uddevalla Natur och kulturskola

Jag får en fråga från Kristinas kastruller till följd av min fönsterbild i Ordlös Onsdag. Var ligger Åleslån? Jag har två hela album från Åleslån, älskar att var där. Jag bor egentligen i "andra änden" av fjället, men mina skavanker gör att jag har svårt att förflytta mig, då är Åleslån perfekt! Jag skulle tro att jag tar mig fram med rullstolen till och med. Innan operationen åkte vi ofta dit för det ar platt mark att gå på, mitt i skogen. Det klarade jag. Nå väl var det ligger tänkte jag besvara väldigt enkelt:-) På Herrestadsfjället, upp förbi fridhem och mot Dalsland. Raka spåret, avstånd är inte min grej... det är inte gångavstånd, men det är inte långt;-))

Åleslån i sig borde vara en av kommunens stoltheter!!! Jämte mitt älskade Emaus så klart. Åleslån är nämligen Uddevallas Natur-och kulturskola . Ett samarbete mellan kommunen och friluftsfrämjandet. Säg Gunnar på Åleslån och alla vet vem det är. Nu har han sedan en tid Kollegan Helene och de kan ta emot fler grupper.

Gårdens historia är som andra historier från fjället, väl värd att ta del av!! Tänk så slitsamt det var, ´å vad kvinnorna fick stå ut.

I boken Uddevallas natur och kultur guide Presenteras området som en 3,5 km lång naturstig med 12 intressanta "stopp" med skyltar som handlar om naturen och livet på fjället.

Jag rekommenderar verkligen alla och en var att besöka denna kulturskatt!!

Egentligen är jag lite orolig att skriva om den! Tänk om barn och utbildning får för sig att lägga ut Åleslån på entrepenad!!!


2 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Vi var jämt i sommarstugan i Dalsland när jag var liten så jag är rätt kass på Herrestadsfjället just. Tack, tack snälla.

Fritt ur hjärtat sa...

Det var så lite så!