måndag 13 oktober 2008

Taxi, var god glöm det!!

Ibland blir jag argare än vanligt!! På onsdag har Kultur och fritidsnämnden möte, jag har sagt att jag är borta september och oktober men har fått ändra mig. Idag skall jag ringa sekreteraren och istället meddela att jag kommer.Det hänger på transport om jag skall få till det. Till saken hör att vi på onsdagsmorgonen fått tid för bilen på verkstad, kamremsbyte och service, inget man bara ändrar.

Jag tar en taxi sa jag till maken, det kostar vi aldrig på oss annars, då behöver vi inte blanda in någon annan. Undrade hur man skulle gå till väga för att få en bil på morgonen och passa tiden till mötet. Ringde taxi redan i fredags för att kolla läget. Efter det samtalet var jag arg så jag kokade. Nej det går inte sa människan i växeln. Vad då går inte sa jag, om jag ringer idag och beställer, måste ni väl kunna planera in det. Jag vill ha en bil med bagage som tar en hopfälld rullstol vid åttatiden.

Nej mornar är problematiskt då går alla bilar på skolskjuts. Skall du vara på museet 8.30 får du åka innan 7.15 när skolskjutsarna börjar, annars får du åka senare. Jag trodde inte det var sant!!

När jag är på sjukhuset ser jag ofta en 4-5 bilar stå och vänta, det är mitt på dagen, om man behöver en bil en lördagsnatt är det omöjligt och tydligen likaså en vardagsmorgon. Inte undra på att taxinäringen går under. De har inte bilar i trafik när det behövs!! Vilket bolag som helst går i konkurs om de inte möter efterfrågan, taxi inget undantag!! Så nästa gång det är snyfthistorior i pressen om hur synd det är om taxi går jag inte på det. Istället för taxi var god dröj kunde de lika gärna säga, taxi, var god glöm det!!

14 kommentarer:

Grekland nu sa...

Oj, vad jag håller med dej!! Har haft ett antal duster själv med både taxi och färdtjänt i Alingsås när det gällt mina föräldrar, båda tidvis rullstolsbundna. Ibland har de svar man fått varit rent hårresande...stackars de gamla eller sjuka som själva måste stångas med taxiväxlar och färdtjänstregler!För att orka måste man vara superstark, högintelligent och mycket slängd i käften. Hoppas det löser sej för dej tills på onsdag!

Anonym sa...

Ja, jag kan inte annat än hålla med. Här i stan har taxi slutat ta emot bokningar på bilar - man kan alltså inte boka taxi utan bara ringa när man ska ha en och får då hoppas att det finns någon inne...

Fritt ur hjärtat sa...

grekland.nu, jo jag har en snäll pappa. Han kör, men jag tycker det är sorgligt att man inte kan få en taxi om man vill. Jag har inte färdtjänst utan ville som vilken kund som helst betala full taxa. Att jag ringde innan var ju mer för att höra hur det fungerade med rullstolen. Att man inte får en bil mellan 7.15 och 8.30. Det är verkligen skamligt. Bara hoppas det inte komer någon med tåget, eller att någon vaknar och behöver till lasarettet, ambulans istället för taxi verkar dyrt. Jag är så arg!

Lockig, välkommen hit. Att jag ville ju mest kolla läget hur jag skulle göra, jag hade gärnra ringt på onsdag, men hon sa redan från början att det inte finns bilar när alla går på skolskjuts, så det är ingen idé.

Unknown sa...

Nää, det var det bedrövligaste - att dom inte skäms!
Jag åker ofta taxi pga att jag bor som jag bor - och både direktbeställer och förbeställer, ibland med hund, aldrig det minsta problem. Grr vad arg jag blir!
Ulla

Marianne sa...

Va? Ursäkta mig, men SKOLSKJUTS? Menar du att ungarna sitter och åker taxi till skolan varje dag? Vad är det för lyxlirare som har råd med det? Har aldrig hört talas om att ungar ska åka taxi till skolan?

Snäll pappa du har som tur är, så att du kommer iväg lite på ditt!

Fritt ur hjärtat sa...

ulla, ja det är bedrövligt, tänkte på storstäder där man får taxi om man vinkar! Så jäkla litet är inte Uddevalla...

marianne, nej det är vi skattebetalare som betalar, vissa kilometer från skola berättigar till skolskjuts, som upphandlats av Uddevalla taxi, så det inte har tid med "banliga" kunder. *GRRR*
Ja min papa är som alla pappor, bäst;-)

Anonym sa...

Men snälla nån, att taxi används som skolskjuts är väl ändå inget nytt. Redan på min tid, slutet av 50-talet, kom barn som bodde långt borta i taxibilar med skolskjutskylt på.

Men nog sjutton borde man kunna ha en beredskap för att kunna köra vanliga kunder under skolskjutstid. Eller är det så att näringen fått det svårare över lag? Fler och fler gör som du, åker taxi bara ytterst sällan? Då kanske man år räkna med att de inte finns till hands när man behöver dem, bilarna. Svårt det där.

Fritt ur hjärtat sa...

annaa, min upplevelse är att det inte finns bilar när folk vill ha! Då är taxi fel ute. Att gnälla över svarttaxi när de själva inte har bilar ekar ihåligt. Den 20 september när pappa var här efter Lill-Babs skulle jag bjuda på taxi hem för far. Det var 13 före i kö, efter 30 minter var jag plats 6, då sa min faster att hon skulle köra två omgångar istället. Det är ju så det blivit! Förr tog vi buss in till stan för att ta taxi hem, men med köer på kampenhof i timvis slutar man. Taxi måste finnas när kunderna frågar efter det, t.ex, helgnäter, inte när de har lust att köra. Marknadsanpassning helt enkelt.

Cecilia sa...

Det är ju för jäkligt rent ut sagt.Gud så dåligt.De vet hur de ska göra för att skrämma kunder med andra ord.

Marianne sa...

Jaså, det har jag aldrig hört talas om. Men kan det verkligen vara ekonomiskt försvarbart att ha taxibilar som skolskjuts? Vore det inte bättre med en buss som åker runt och hämtar upp barnen? Det gör man till exempel i det här landet, i Turkiet också. Funkar jättebra.

Susjos sa...

Hej!
Tack för titten i min blogg! Jo,jag leder basjympa (och nu även Ki-balans) på F&S, hur kul som helst!
Och älskar teater! Måste läsa lite mer i din trevliga blogg!

Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

cecilia, precis mi uppfattning, de motar ut sig själva från marknaden.

marianne, jo det kör allt bussar också, taxi får väl de som är få barn på ett område.

susjo, Välkommen hit. F&S är verkligen hur kul som helst. Som skadad nu är det mitt första mål, tillbaks till Fruiskis, även om jag aldrig kan leda igen, jag älskar Friskisandan!! Kolla in tipset om Nobelpristagaren!!

Hannele på Hisingen sa...

det kan inte vara sant...

Lena sa...

Jag jobbade som trafikledare på taxi i 20 år, innan jag blev långtidssjukskriven. KRAMEN!