Jag har sett det lite här och där utan att egentligen läsa så mycket. Man pratar om elitklasser, barn/ungdom som är teoretiskt begåvade ska få söka in i specialklasser. Så otroligt skönt för dem tänker jag. Äntligen kanske vi kan säga att skolan är till för alla! Då är det ändå endast gymnasium det gäller. Ganska stora barn som vet vad de vill.
Idag är det stökiga elever som tar alla resurser för extrainsatser. De resurserna är dessutom neddragna till ett minimum. Resultatet blir ofta att de stökiga hörs, syns och får mycket om inte all uppmärksamhet. De duktigare kämpar på i tysthet. Har de fokus lyckas de bra trots alla störningar, en del orkar inte och ger upp.
Lika mycket som jag är för att det ska finnas specialklasser med resurser för de som inte sitter still, för de elever som stör och inte riktigt håller måtte. Lika mycket är jag för satsningar på elever som vill som orkar och har lust. Om det inte tas tillvara försvinner snart lusten.
På min tid fanns det OBS-klasser och det fanns allmän och särskild nivå i ämnen inte var det diskriminerande!! Det var upplyftande. Just det tror jag våra elever behöver, lyftas upp. I ett samhälle med allt hårdare klimat behövs positiv förstärkning för alla, vilken kapacitet du än har. Genom att minska gruppens storlek och satsa på de som behöver synliggör vi alla, både de som har lust och de som inte har lust.
Det känns lite Jantelag att säga att man inte ska satsa på de som redan är duktiga! Nog är de värda uppmuntran. Nog är de värda att satsas på, de såväl som alla andra.
Vi söker privatskolor till barnen idag, vi byter om vi hör att läraren inte är bra. Vi har stor rörelsefrihet redan idag. Inte är fler gruppindelningar något att oroa sig för, varesig det kallas elitklasser eller inte.
Kulturbloggen skriver också om det här.
14 kommentarer:
Håller fullständigt med, känns lite som att folk bara antar att socialdemokrater tycker att det är något konstigt med detta. Säkerligen har någon partitopp sagt något angående detta och sedan har bilden blivit satt. Eller kanske bilden har blivit oss påtvingad att vi inte gillar sådana här skolor.
Retoriken att kalla dem Elitskolor är ju såklart för att uppmuntra oss att tycka att det är en dålig idé, men tänker man efter lite så är det inte en dålig idé. Specialisering är av godo, så även inom skolvärlden. I SvD-artikeln säger utbildningsministern indirekt att socialdemokrater inte gillar dessa skolor. Vad har han fått det ifrån? Finns det officiellt någonstans att vi är emot detta?
Pierre
Pierre, nu har jag inte hört ett ljud om vad vi "borde" tycka. Men utveckling har vi väl knapast något emot:-)
Du är välkommen in till mig för att hämta något. En liten utmärkelse, bara. KRAMEN!
Mors deka, tack så hemskt mycket!!
Kan inte heller förstå varför det väcker upprörda känslor att det kommer så kallade elitklasser. Så bra för dem att de kan få studera i en för dem positiv miljö utan störningar från de som inte är lika motiverade att studera.
Men naturligtvis skall det satsas på dem som inte har det lika lätt!
Christer.
Christer, ja men visst. SÅ tänker jag också. Det här ger fler barn bättre miljö, bättre möjligheter. Det ska inte ta bort något från andra klasser snarare tillföra. Tänk e lärare som med gott smavete kan ägna sig åt eleverna, inte oroa sig för att vissa sedan länge är klara och inte stimuleras. Jag tror det är en win win situation.
Och när tror ni att detta händer i kommunala skolor, dit folk som inte har de ekonomiska ramarna att välja andra skolor är hänvisade????!!!
Och vart tror ni de "bästa", mest motiverade" lärarna jobbar???
Ewa, idag kostar inga skolor pengar. Vare sig de har intresseklasser eller ej. Förhoppningsvis motiverar det här lärare och höjer status på yrket. Idag väljer man handbollsgymnasium, skidgymnasum, skridskogymnasium,engelskaklasser, musikklasser, och säkert något jag glömt. Det finns redan överallt. Att då inte få brinna för teoretiska ämne verkar konstigt för mig. Om det efter prövotiden framkommer att andra skolelever fått det sämre ska jag ändra mig. Men då borde alla specialkurser bort.
Simone; Du är lite fel på det när du säger att iNGA skolor kostar pengar. Jag vet inte hur det ser ut hos er men här nere har vi gymnasium som visserligen alla får söka till och som stöds av skolpeng men som sedan har exv. skoluniform mm som kostar pengar. Det finns också gymnasieskolor med "obligatoriska "klassresor" som ska betalas av föräldrarna.
Snälla förklara för mig hur en låginkomsttagare ska klara det?
Jag är inte emot att barn som har gott gry & läshuvud får egna klasser men jag kommer aldrig att tro att det blir bättre för barnen som inte har det pga att de motiverade barnen får egna klasser utan jag tror helt enkelt att ev.satsningarna kommer att ges till de motiverade och de andra får nöja sig med det som blir "över"
DET torde ju i förlängningen vara en sann socialdemokratisk tanke ;) Kanske min första!
Ewa, det finns i alla fall regler för att skolor inte får ta ut pengar för t.ex skolresor. Inte ens klasskassa har man längre. Kan självklart inte prata för skåne, men det gäller i övriga sverige och i så fall borde det anmälas. Skioluniform är ett nytt fenomen för mig tänker mest på utländska skolor. Drar jag ändå paraleller till de skolor med specialinriktning som finns tror jag hockey utrustning och annat kostar eleven en del.
Jag hoppas du har fel! Inte tal om den saken, jag kanske är för blåögd. Meningen med det här är inte att utarma övriga klasser. Jag tror och hoppas verkligen att det tillför något på alla plan. Att låta brighta elever sitta kvar i stökiga klasser för att inte diskriminera de stökiga tycker jag är direkt fel.
Min dotter har faktiskt gått i "elitklass" i kommunal skola i Stockholm. Så det är inget nytt. Dessa klasser, kallade matteklasser, har funnits i flera kommunala skolor i Stockholm länge. Vet inte hur de klarade sig undan regelverk och varför ingen enda journalist tycks ha snappat detta. Hade ju varit utmärkt att intervjua elever som gått där. Många av de eleverna läste in gymnasiematte A redan i nian, men ett problem uppstod sedan när de inte kunder erbjudas B-kursen direkt på gymnasiet utan fick vänta upp till ett år med den! Galet!
Jag är emot friskolor av flera olika skäl, jag tycker den kommunala skolan i ett civiliserat samhälle ska klara att ta emot alla elever och tillfredsställa alla behov, utan att som friskolorna skapa segregation. Det gör man bland annat genom att inrätta särskilda klasser för mer teoretiskt "begåvade" elever. Det handlar ju sällan om bara matte, betygssnittet i min dotters klass var mycket högt i alla ämnen.
Angående avgifter i friskolor så har du ju helt rätt Simone. Det gäller samma regler för alla som uppbär skolpeng. Många skolor försöker ändå pressa av föräldrarna pengar. Såg ett brev som sänts ut från ett välrespekterat gymnasium i Stockholm med en påminnelse till alla föräldrar som "inte betalt den frivilliga terminspengen på minst 786:50" (typ). Fanns också en lista på duktiga föräldrar som betalt extra mycket! Mina kompisar gjorde konfetti av det där brevet!
Annaa, jag ser att vi är rätt överens. Är också emot friskolor som princip, men de finns liksom redan... Önsakr att kommunala skolor skärper till sig av konkurensen och blir skitbra!!
Man borde väl anmäla skolor som försöker ta avgifter... till och med i sonens klasss sker det men då av klassföräldrarna. Ett par hundra om året så barnen kan ha fika på avslutning, gör a någon dagstur eller så. Jag vet inte vad jag tycker egentligen, det är ju föräldrainitiativ...
Tror ni att begåvade barn automatiskt är flitiga, tysta och snälla? knappast.
Jag var överbegåvad i (främst) matte hela min skoltid, men fick aldrig uppgifter på min nivå utan skulle sitta av tiden och göra samma som alla andra "för att de inte skulle bli avundsjuka". Jag hade gräl om det här med mina lärare från lågstadiet och framåt för jag var så urbota uttråkad av att aldrig få lära mig något utan bara sitta och skriva ner svaren på mängder med uppgifter som inte krävde nån tankekraft från mig. Mina lärare tyckte jag skulle "räkna fortare" så jag skulle komma till svårare uppgifter på det viset, men jag hade en bror som gick två år över mig så jag visste att jag inte ens om jag räknade igenom två års matteböcker skulle komma till något svårt. Så jag bråkade om att få hoppa över istället, vilket som bäst slutade med att jag slapp göra några matteuppgifter överhuvudtaget, men aldrig att jag fick något att bita i.
I åttan var jag med i en mattetävling och slog samtliga nior på min skola. Jag fick fortfarande inte hoppa över något utan skulle göra samma som mina jämnåriga. I nian hade jag efter flera års tjafsande, dels om matten och dels om en del annat, hunnit avancera till att bli en av skolans bråkigaste elever och fick gå i obskliniken med speciallärare vissa timmar i veckan för att jag var så osams med vissa lärare.
Det hade knappast kostat extra att ha mig i en specialklass där jag fått använda min begåvning till att plugga istället för att uttråkad använda min energi till att bråka för att synas. Sen är jag inte övertygad om att man måste flytta elever till specialklasser nödvändigtvis, individuellt bemötande på sin egen nivå i en vanlig klass kanske hade räckt, men funkar inte det är specialklasser bättre än uttråkade elever som går sysslolösa i vanliga klasser.
Åh, vad jag håller med dig, Simone! Jag tycker verkligen att man ska satsa lite extra på de elever som faktiskt tycker om skolan och so slukar all kunskap de kommer över.
Jag minns OBS-klasserna väl och att jag var väldigt avundsjuk på att de som gick iväg skulle få lite lugn och ro. Jag behövde verkligen inte gå med, utan hade istället haft stort behov av särklass för duktiga elever. Jag älskade min skola och tog gärna hem extraläxor bara för att det var så kul.
Man måste våga satsa på de duktiga eleverna i dagens jämlika samhälle. Alla kan inte stå på samma nivå. Precis som du skrev blir det ofta de störiga och bråkiga som får all uppmärksamhet och alla resurser. Man får inte vara bäst längre.
Nej, fram för OBS-klasser igen, så de som behöver stöd får det. Och fram för elitklasser, så de duktiga får utlopp för sin kunskapshunger.
KRAMEN!
Skicka en kommentar