tisdag 6 januari 2009

Exakt vad är jobbstimulans i det här???

Att skrämma människor från vettet! Att oroa sjuka människor att de ska missta sin försörjning .
Är det rätt stimulans?!
Här hävdar Gunnar Axén att arbetsförmågan avgör, att de nya reglerna stimulerar sjukskrivna att komma tillbaks i jobb. Då måste man kanske fråga sig vem som avgör arbetsförmågan! Om de i reportage anses friska har jag all anledning att vara rädd!!Dessutom undrar jag exakt vad i den här behandlingen av sjuka som är stimulerande för att komma i jobb?? Jag ser det som en ren skrämseltaktik!!

Fler som bloggar i samma ämne!
Eva Hillén Ahlström
Jörgen Danielsson
Ann-Sofie Wågström
Martin Andersson
Arvid Falk

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser inte annat än att den moderatledda alliansen är fast i sin ideologiska övertygelse. Därmed är det svårt att föra ett resonemang i frågan.
Nu är det inte regeringen och dess riksdagsrepresentanter som kommer att få kritiken i ansiktet.
De som kommer att få kritiken i ansiktet är vi som arbetar på arbetsförmedlingen, försäkringskassan och i socialtjänsten.

Anonym sa...

Eller så var det inte Alliansen utan socialdemokraterna som regeringsparti som startade utredningen om trygghetssystemen och som kom fram till att vi inte har råd med "överutnyttjandet" som förekommit under lång tid. Eller för att citera Margareta Winberg "Det har blivit för mycket av det goda". Det som sker nu är oundvikligt - oavsett socialdemokrater eller Moderater vid makten.

Försäkringskassans personal gör ett tappert arbete för det gemensamma skull och Aftonbladet "glömmer" berätta om hur mycket det fuskas, förlåt, överutnyttjas. Är du sjuk ska du ha ersättning och vård. Är du arbetsför så ska du arbeta efter förmåga.

Fritt ur hjärtat sa...

Staffan, du har så rätt. Istälet för att protestera mot regeringen blir det handläggare som får ta skulden. Vi får skrika högre!

Stolt sosse, nu har det ju visat sig att fusket inte är så utbrett som man först påstått. Sedan jag blev sjuk har jag haft en enda önskan. Att bli frisk och få gå til jobbet! Inga hot om indragna ersättningar får mig friskare eller att mer kunna gå till jobbet. Det som låter bra med rehabansvar och arbetsstimulans har inte tilldelats några resurser varvid det är slag i luften. Det eder till att sjuka människor får gå till socialen. Jag har svårt att tro att det var vad Winberg menade med sitt uttalande. Önskar vi kunde lyfta focus från handläggare på Försäkringskassan till de som fattar besluten.