måndag 25 maj 2009

Vila och stillhet skadar inte.

Tidigt i morse gjorde jag klart för en dag i sittande och liggande ställning. Kaffe på termos, dynor i stolarna på altanen. Klockan 8.50 skulle jag träffa min förra ortoped för en cortisonspruta. Jag vill gå bättre i sommar. Tänkte kanske komma i båten... Det var skönt att träffa min gamla doktor. Han visade tydligt att vi kände varandra. Att han visste och kom ihåg. Trots att han inte sett mig på två år, frågade han hur det gick med spinningen. Det var gulligt. Han berättade också att han läst om mina bekymmer i samband med operationerna. Jag kände att han brydde sig.

Eftersom jag är svullen är det svårt att hitta knäleden. Han får alltså sätta sprutan vid sidan om knäskålen och nagga lite i kanten. När han beskrev det för mig sa jag- gör vad du vill bara du inte hugger. (Jag minns med fasa min förra spruta som läkaren högg in i knät.)

Det gick så bra så bra, stack till och när jag väntade att det skulle bli värre var det över. Jag är glad att jag sa nej till att åka till NÄL för att få spruta av den läkare som opererat mig. Duger gott med någon i Uddevalla, jag har träffat nästan alla där...Fick också konstaterat att jag har problem med
Bakercysta. En följd av operationen tydligen. Det är besvärligt ibland när jag tränar på sjukgymnastiken. Ändå fick jag beröm för min rörlighet.

Jag börjar nu känna mig såpass bra i vänster att jag vågar tänka tanken på operation av höger. Men det är bara en tanke än!

Väl hemma har jag legat på altanen hela dagen. Läst böcker, löst korsord och slumrat. När maken kom hem fixade han middag. Jag flyttade in när det kylde på och ska ha högläge i soffan nu. Maken kommer med te. Förmycket sol blev det. Det svider i ansiktet och på bröstet. Det blir till att smörja sig ordentligt inför natten. Duscha får jag inte. Sprutan gör ju ett hål och jag vill inte ha en infektion igen. Ingen dusch på 24 timmar sa doktorn. jag lyder. Det har med andra ord varit en stilla dag. Inga papper från försäkringskassan, det är väl det enda som stör friden. Lite vila och stillhet skadar minsann inte.
Det känner jag väldigt tydligt.


6 kommentarer:

The cottage by the Cranelake sa...

Nä vila och stillhet kan man inte få för mycket av när det värker.

Var på KSS i Skövde i fredags för den vanliga kontrollen av högerhöften. Pratade då med min nye läkare om min vänsterhöft och problemen med den. Dessutom om mitt vänsterknä som börjat bråka en del.

Nu skall jag röntga både vänster höft och knä. Den enda bilden de hade på vänster sida visade att jag har en riktigt dålig höft där. Så det blir troligen en operation snart igen och som jag ser fram mot den!
Christer.

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, så skönt det måste vara att första operationen hjälpt så man inte oroas inför nästa. Hoppas det blir snart och att det blir bra!

Monica sa...

Gör det gött för dig på altanen, det vårdar inte bara kroppen utan även själen!

Fritt ur hjärtat sa...

Monica, så sant så. Ljusterapi kostar massor, på min altan är det gratis:-)

Marianne sa...

Skönt att du fick ett så bra mottagande! Och så skönt att höra att du har blivit så pass bra i vänster att du kan börja tänka på höger. Framsteg, med andra ord!

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne, ja det var skönt, lite som att komma hem... jag har bara tänkt tanken på nästa operation, det är långt kvar innan jag orkar, men det är bättre än förut, absolut!