torsdag 4 juni 2009

Från Försäkringskassan är inget besked, också ett besked.

Första juni har passerat. Sista juni ska jag enligt alliansens nya regelverk börja arbeta. Jag kan inte vara sjuk längre. Det finns en bortre gräns som de säger. Jag har idag 5 olika diagnoser, mot 1 när jag blev sjuk. Enligt alliansen är det lathet. Av välvilja vill de ha mig ur bidragsberoendet. Undrar hur de hanterar sina egna om de skulle bli sjuka? Kanske är det det som behövs, lite närvaro i livet, vad vet jag.

Ovissheten är tärande. Jag vet inget om vad som händer med mig om mindre än en månad. Ett tag kände jag mig hyfsat trygg.
Gunnar Axén offentliggjorde redan i mitten av april att en lagändring skulle komma för att hindra att t.ex. jag blev utförsäkrad. Men det har grusats.

Jag berättade om att min
handläggare bad mig visa Gunnars löfte för att Försäkringskassan inte visste något. Jag mejlade över länken och hon bad att få skicka den till sin chef. Nu hjälper de föga att de läst vad han sagt. Det har inte kommit något besked till Försäkringskassan. Handläggaren sa när hon ringde, att hon trodde sig ha fått signaler om att beskedet skulle nå dem 15 juni. Om det är så lär det ändå bli månader utan ersättning. Vi vet alla vet hur långsamt det maskineriet mal. Ser helt plötsligt inte fram emot någon sommar.

Visst är det konstigt att när det gäller Försäkringskassan är man nöjd när man får besked att de inget vet. Jag behöver inte bäva varje dag då på ett tag. Det är kanske dags att sluta tycka synd om Försäkringskassans personal. Varför handlar de inte? Varför hörs inga protester? Jag är förvånad och börjar bli besviken. Andra yrkesgrupper protesterar när det är alvarliga fel och brister. Det är lite skrämmande att från Försäkringskassan är inget besked, också ett besked.


4 kommentarer:

The cottage by the Cranelake sa...

Det här är fullständigt vansinnigt! Men jag läste om ett ännu vansinnigare sätt att få ekonomin att gå ihop och det är godkännt av alliansen!

Eftersom du då inte kan få ersättning av försäkringskassan, hur sjuk du än är, skall du ta tjänstledigt från ditt arbete och söka nytt jobb, för då får du A-kassa!!! Hur i helsike de kan tycka det är okey kan jag inte förstå! Men det är så de vill att man skall göra???? Du lär ju inte få ett nytt jobb med tanke på hur dålig du är, men det är ju ett sätt att få ekonomin att gå ihop.
Christer.

(Detta läste jag om i någon av dagstidningarna)

Anonym sa...

Jag har sett information om kritik och åtgärder från vissa vårdgivare ang Försäkringskassan - Socialdepartementet är inkopplat och JO-anmälningar är aktuella!
Det hjälper väl inte dig så mycket mer än att det kan stärka dig i din uppfattning!
Ulla

Veronica Palm sa...

Jag blir också arg, ledsen och väldigt, väldigt frustrerad.

Skulle gärna få länken med Gunnar Axén som du använde. Maila den gärna till veronica.palm@riksdagen.se

Varma röda hälsningar
Veronica

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, det låter så jäkla korkat att jag blir arg. Dessutom tror jag inte jag får stämpla.... Har inte dragit det till sin spets än men deras regler säger att om man varit hemma 5 år är man inte berättigad till a-kassa. Jag betalar och de har inte sagt något men, men.... Framtiden är allt annat än ljus.

Ulla, kanske hjälper det mig till slut ändå, indirekt. Just nu är det inget mediaintresse alls vilket är synd. Kanske sådant du berättar om kan öka det något.

Veronica, jag har mejlat dig. Både Axéns brev till mig och länken. Du/ Ni måste göra gemensam sak med mig och skrika och protestera, jag hörs inte ensam!