fredag 6 november 2009

Show and tell, Drömmiddag.

Välkomna till mig och mitt första tema för november. Slå mig i huvudet för det är där jag är dum! Vilket svårt tema jag gick igång med... Inte så att fantasierna saknas. Det är svårt att välja. Jag skulle behöva duka långbord. Jag menar man vill ju prata med Linné, Jesus, Astrid Lindgren och en massa spännande människor! Jag har till slut landat i en drömmiddag med nu levande människor. En middag som jag tror skulle bli väldigt trevlig. Och faktiskt med människor jag tror jag skulle trivas. Maten blir visserligen god, men lättlagad. Jag vill ju njuta av sällskapet och inte springa i köket:-)

Vi är hemma hos mig. Det är lättast så. Men om de trivs, vilket jag tror och blir kvar, tror jag bestäm jag tar dem allihop i båten och åker över till Bassholmen. Där kunde vi promenera, prata, fotografera, laga mat och koppla av ett tag.

Jag dukar i matsalen. Ganska enkelt, har inte så mycket vackert porslin faktiskt. Min servis, min MINE-glas till förrätt och vatten Lineglas till vinet.Är inte såvärst duktig men en sådan här åstadkommer jag och så blir det levand ljus i mängd.

Vi äter en lättare sallad till förrätt. Det är rätt tid för skaldjur nu. Räkor med avokado och blåmögelost, stänk av lime, lite chilli och dill. Bilden stämmer inte riktigt men men... Till detta serverar jag ...
Min favoritcider. Har aldrig förstått de där sötsliskiga blasket folk kallar cider. Nä en Strongbow ska det vara. Det räcker med var sin flaska under förrätten. När varmrätten kommer tar jag fram rödvinet. Väljer
Raza som jag tycker mycket om, ett Argentinskt lättdrucket.
Maten så. Som sagt det ska vara lätt jag ville förbereda mycket klart innan så det blir lax i ugn under gorgonzolatäcke, serveras med pressad potatis och en kall cidersås. En melonsallad till blir pricken över it.

Efterätten inte så lätt, men den är gjord i förväg. Vi väntar någon timma med den. Fortsätter med kaffe, Zoegas Hazienda och några bitar mörk choklad, vinet passar fortfarande.


Jag tror samtalen kommer flyta lätt. Det kommer att handla om skrivande, mat trädgård, livet. resor och hoppas jag, musik. Gästerna så........
På min högra sida sitter

Jonas Gardell.
Mitt emot mig sitter

Karin Berglund.
På min västra sida sitter

Hannu Sarenström.
Efter kaffe och choklad hjälps vi åt att bära ut. Tar en promenad för att få luft och röra på oss. När kylan biter oss i kinden går vi in. Jag dukar fram olika likörer mera kaffe och avslutningsvis
Äggost naturligtvis. Serveras med björnbärssylt eller för den som hellre vill, kanel och socker.
Jag tror detta är recept på en lyckad middag och för mig är det definitivt en drömmiddag med drömgäster.
Bilderna är de flesta mina egna men några har jag såklart hittat å nätet:-)

30 kommentarer:

underytanjag sa...

Låter supertrevligt! Fast den enda jag kände igen var Jonas... Trevlig helg!

Gummans Trädgård sa...

Ser härligt gott ut.
Naturligtvis får ni fantastiskt trevligt.
Men vilka är de andra gästerna, du har dukat till sex pers.
Trevlig helg.
Ann.

Fritt ur hjärtat sa...

underytan, Hannu och Karin är båda trädgårdskännare och författare. Stora förebilder för mig.
Trevlig helg.

Gumman, välkommen hit. Jag hade bilden från en fest för ett tag sedan så det ska illustrera dukningen. Jag kunde klippt av de förståss men men..Vi är bara 4;-)

Solnasnackar´n sa...

Äggost, jo jag tackar, jag. Jag tar gärna en av de icke upptagna platserna runt bordet.

Nilla sa...

Låter ju hur trevligt som helst! (Jag kommer och smyglyssnar på er då och äter lite rester.. ;-) Jättebra tema! Men som sagt svårt. Ha en fin helg!

Ewa sa...

Jag vill också ha äggost!!!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, mmm de är något med äggost. Du är välkommen:-)

Nlla skitsvårt! Men kul som tur är, jag hoppas bli förlåten eftersom kommande är lättare...
Jag tro det bli mysigt. Du får gör som Loa, smyga dig med.

Ewa, vill inte alla det:-)

Annaa M sa...

Jag kan avslöja att jag ätit en måltid tillsammans med en av de tre och göra dig besviken; det var inte alls särskilt trevligt! Mer säger jag icke. Men dukningen var jättefin och måltiden låter superb!

Anonym sa...

Kan inte jag få vara med?
Hannu och Karin gillar jag i alla fall - och så dig förstås! Och Bassholmen!Och så äggost,Mmmmm!
Snälla!
;)Ulla

Annika sa...

Kul inlägg, jag hade också bjudit in Jesus :-)

Taina sa...

Dukningen var ju jättefin!!! MINE glas är snyggt, tycker jag.

Smart att åka iväg med sina gäster och få lite mer tid till prat. Måste i ärlighetens namn erkänna att jag inte känner till två av dina gäster...sorry.

Hoppas du får en trevlig helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, jag kan ana vem men jag tror att i det här sällskapet får man trevligt vilket man vill eller ej...:-)

Ulla, jo det är klart det finns plats till dig också! Det får bli långbord:-)

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, onekeligen en person man är nyfiken på.

Taina, tack, jag gillar att duka och göra fint. Mineglasen är jag väldigt glad för!
Mina gäster är trädgrådsrelaterade och de skriver, Hannu gör dessutom kokböcker.

Annika sa...

Simone!!
DET var KUL, men så svårt!!
Vilken god förrätt du har!! MUMS blir rikigt sugen!
Äggost har jag aldrig ätit...
Blir nyfiken.
FINT dukat har du också!
KUL teman, men skitsvårt!!!
Kram!

Anonym sa...

TACK för det! :)
Trevlig helg önskar Ulla!

Saltistjejen sa...

Kul tema! Men jag har inte hunnit med än. Det kommer nog men senare.
Din middag verkar himla trevlig. Jag kände inte heller igen de trädgårdskännande personerna men såg i din svarskommentar att det var just detta de var! :-)
Sedan udnrar jag vad äggost är?? Det har jag aldrig hört talas om.
hur smakar det ungefär? och vad gör man det på?
Ha en riktigt fin helg!
kram!!

Ebba Christina sa...

Jag gillar verkligen Jonas Gardell och Karin Berglunds böcker är underbara, men vem är Hannu Sarenström. Det vet inte jag....ha en skön helg!

Anna, Fair and True sa...

Mums! Särskilt räkorna. Men vad är äggost??!! Och du har så rätt om cidret! Inte kan man dricka sånt där svenskt sötslisk heller!

Anders Nilsson sa...

Skulle gärna hamna vid det här bordet. :)

Lia sa...

Hej där, det var ett tag sedan! Även om jag för tillfället inte följer fredagstemat så måste jag säga att detta gillade jag väldigt mycket! Vilka mysiga inlägg alla har kommit upp med efter din idé =). Ditt dukade bord ser väldigt inbjudande ut och maten går verkligen inte av för hackor! Trevlig helg önskar jag dig.

Desiree sa...

Jag tycker att du har valt ett väldigt bra tema även om det var mycket klurigt. Visst finns det jättemånga spännande personer både levande och döda som man gärna hade pratat med. Middagen du bjuder på låter mycket god! Bordet ser väldigt vackert dukat med fint porslin.Hoppas du får en riktigt bra middag med dina gäster och en riktigt trevlig helg.

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, jag vet att det var kul, men jag hade själv jättebryt inför att välja. Jag återkommer med äggost i ett inlägg, fler har frågat vad det är.

Ulla, :-)

Saltis, man kasnke måste ha trädgårdsintresse för att "känna" Hannu och Karin. Men de är fantastiska inspirationskällor mitt liv, främs annu men Karins ena bok kallar jag min bibel:-)
Jag återkommer med ett inlägg om vad äggost är. Det är många frågor om den.

Fritt ur hjärtat sa...

Ebba, Hannu på Kinekulle, gör kokböcker, trädgårdsböker, föreläser, ställer ut och inspirerar. Har du sett Gröna rum med Gunnel någon gång kan du sett Hannu, det är han som går igång så fantastiskt på saker,man blir exalterad bara av att höra hans entusiasm.

Anna, nä cider som smakar sockerdricka och gör en full, urk! Förrätten är god, om man gillar mögelost... Jag lät ju osten gåigen i varmrätten också. Äggopste ska jag skriva om det lovar jag er alla, det måste ni få veta vad det är.

Fritt ur hjärtat sa...

Anders, du hade varit välkomen:-)

Lia, så roligt att se dig!
Jag är så imponerad och lite stolt över allt arbete alla lagt ner med menyer och gäster. Så roligt det varit att hoppa runt hos alla och läsa. Maten hos mig är god jag har gjort den förr så det är ett säket kort:-)

Desiree, jo det var klurigt. jag ångrade mig gruvligt där ett tag, men så bra det blev. Alla har jobbat så och det är fantastiska bjudningar hos er andra!
Dukningen jag visar bild å gjorde jag en nyår men efersom den är blåvit känns den ganska klassisk. jag tycker inte jag har såvärst fint porslin men på bilden ser det ju snyggt ut. Tur:-)

Lena sa...

Äggost? Har aldrig hört talas om det? Men gillar ju både ägg och ost, så det är säkert gott!

Fritt ur hjärtat sa...

Lena, nu vet du....

HeLena sa...

Kul Tema!!! men svårt...
Jag gillar också Strongbow, söta cider är som du säger inte så gott. Har du provat en från Canada som heter Okanagan Peach också jätte god. Lite söt eftersom persikor är söta men absolut inte sliskig. Maten låter jättegod och dukningen är jätte fin. Äggost har jag inte hört talas om förut men vet ju nu efter att ha läst ditt senaste inlägg hur du gör och vad det är. Spännande!
Likaså dina gäster!

Fritt ur hjärtat sa...

HeLena, ja svårt, men en utmaning då och då ger oss styrka:-)
Ska absolut testa cidertipset den kämnner jag inte till.

Anonym sa...

Låter som en höjdarmiddag!

Fritt ur hjärtat sa...

Maisoui, om det är jag övertygad:-)