måndag 21 juni 2010

Tillgänglighetsåret 2010, men inte överallt.

Jag kan inte påstå att jag vet hur lagen ser ut, skulle säkert vara lätt att kolla, men ork finns inte tyvärr. Kanske kommer ihop med lite stridslystnad senare.
Jag tänker på år 2010 som är tillgänglighetsåret, 2010 då alla enkelt avhjälpta hinder ska vara åtgärdade, åtminstone i kommuner och landsting/regioner.
Jag har fattat att det inte gäller butiker!
Det finns ett fåtal butiker jag kommer fram i, de ska jag uppskatta även när jag inte behöver rullstolen så småningom.
Det finns butiker där man inte har en chans! Jysk och Plantagen t.ex, försökte besöka båda igår men det blev för maken att parkera mig i ett hörn, helst så jag står minst ivägen och sedan får han raskt sticka och kolla om det finns det vi letar efter.
Vet ni hur det känns att bli parkerad i ett hörn?! Att inte komma fram, att inte få följa med och välja. Förnedrande känns det. Jag vet faktiskt inte om butiker måste vara tillgängliga, rullstolsburna och funktionshindrade kanske är en så liten konsumentgrupp att det inte är värt att bry sig om det. Men jag bryr mig, för mig blir det lätt, jag kommer inte välja de butikerna i fortsättningen. Så har de förlorat lite i alla fall...

2 kommentarer:

Annaa M sa...

I lördags var Stockholms kollektivtrafik dagen till ära gratis för alla. I Högdalen väntade förtvivlade människor som ville åka in till stan för att se kortegen. För hissen till perrongen var samma dag till ära avstängd. De som bara hade kryckor och rollatorer fick hjälp av medpassagerare utför trappan. SL-personal ringde frenetiskt för att få bärhjälp för dem i rullstol. Färdtjänst i sista sekunden var ju knappast att tänka på. Vet inte hur det gick. Fick verkligen en bild av hur skört det kan bli när man är rörelsehindrad!

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, jo nog är det bedrövligt att en grupp är så utsatt. Runt slottet hade man poler för att funktionshindrade skulle kunna se ordentligt, att de skulle ta sig dit var det väl inge som tänkte på.
Jag tänker fortsätta klaga, jag vill vara en arg vikarie i denhär gruppen.