måndag 6 september 2010

Fredag i huvudstaden. En energi injektion.

Klockan ringde redan kvart över fyra på fredagsmorgonen, då är det lätt att fråga sig om man är klok.... En timma senare hämtade vi upp resesällskapet för vidare färd mot stationen och X2000. Resans syfte är Anbud live 2010 och vi är två från Uddevalla Riksteaterförening som åker. För mig var det första gången, spännande alltså. Anbud live börjar tidigt lördag morgon och för att hinna till Hallunda då måste man befinna sig i Stockholm redan, därav resan upp på fredag. Nu har vi inget emot att få en fredag i Stockholm:-)) Jag hade planerat väl och ville hinna med flera saker.

Först hitta hotellet och bli av med packningen. Det visade sig vara så välvilliga att vi fick rummen redan när vi kom, snyggt! Snygga rum och bra läge på Hotell Malmen. Vi i sällskapet sa hej då och skulle träffas åter vid 19-tiden.

Promenerade lite runt medborgarplatsen som var nytt område för mig. Tog därefter tunnelbana och buss för att möta Kenneth på Söder, känd för er med trädgårdsintresse. Ville så gärna se hans kollonilott, har förut sett den i snöstorm.

Inte blev jag besviken inte. Vilken makalös utsikt och vilka växter. Känns en stund som om man befinner sig på en annan kontinent.
Kaktusar, äkta kvitten, persika, ett gigantiskt blåregn är bara några av växterna man snubblar över. Jag ska aldrig mer gnälla över att jag har lite plats. Kenneth får plats med allt!Denhär skönheten, en blå flox, väckte mitt habegär!! Det makalösa läget gör ju inte stället sämre precis. Så vackert.Frilandshibiscus, jag har inte ens vågat tänka tanken, men denhär trivdes. Efter den inspirerande titten frågade Kenneth om jag varit på Zetas någon gång. Det är plantskolan alla pratar om på trädgårdsforumet jag hänger.Men se det hade jag inte och det tyckte Kenneth vi skulle råda bot på. Jag borde ju lärt mig sedan mässan att man inte ska frakta perenner på tåg och med kryckor...men hur kul blir livet om man aldrig gör något galet?! Så med den Höstflox "Blue paradise", en Näva "Rosanne" och en Grå frossört "Incana" lämnade jag Zetas mycket nöjd. Det blir till att föra in ett blått tema någonstans...
Att falla för "Rosanne" var inte svårt när de har den på parkeringen utanför!
Fick skjuts till lämplig hållplats och tog buss och tunnelbana till medborgarplatsen där jag kunde lämna mina växter på rummet.
Vände igen och åkte till Hötorget, handlade te i favoritbutiken i saluhallen, promenerade till Punktshop och köpte sonen en väska. Åt och åkte därefter tillbaks till hotellet. Lade mig att vila och sova en stund. Mötte sedan Annaa för en drink och en pratstund på hotellet. Därefter slog vi följe till Dramaten så jag fick både sällskap och hittade bästa vägen:-) Skönt för en virrpanna som jag. Där möttes så väninnan från Uddevalla och jag igen och hade därefter en högtidsstund när vi såg Körsbärsträdgården. En riktigt bra föreställning detta mitt första besök på dramaten. Jag var så nyfiken på hur de skulle få in dansen, Mats Ek är min favorit koreograf så vissa förväntningar hade jag. De slogs med råge! Dessutom var det roligt att se de tunga namnen på Dramaten live. Rekommenderar den starkt!! Se den om du har möjlighet. Mycket nöjda for vi åter mot hotellet, men det är en helt annan historia.

2 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Hej!
Förstår att det var en supertrevlig trädgårdsvandring i Kenneth 'koloniparadis' :=)
Fina inköp gjorde du dessutom på Zetas.
Ha en bra dag!

Fritt ur hjärtat sa...

Helen, välkommen hit! Japp det var supertrevligt, både att träffa Kenneth igen och att han visade mig Zetazs. Nu vet jag ju vad alla på forumetpratar om.