tisdag 23 augusti 2011

Det är inte bögarnas fel, det är spriten.

Så mycket att tycka, tänka och skriva om. Men jag skrev ju att jag skulle skriva om Inte bara Jeppe". Vid närmare eftertanke, varför skulle jag det.... Bohusläningen har ju gjort det och Gunnar också. Mitt nya liv är så svårt att planera så boka en biljett verkade omöjligt. Däremot kunde jag få ett infall när en kväll var ledig, det råkade bli premiären. Alla var där, jo det är sant, mycket folk, det var roligt att se. Scenen är spännande, föreställningen ett mastodontarbete och jag som missat både Brandguld och Särlingen kan nu säga att jag sett sommarspel på Studio 32. Hoppas det är mycket folk på varje föreställning, det är den värd.

Nu tänker jag byta ämne till Jussi Björling. Steget mellan Jeppe och Jussi är inte så långt som man kan tro. Citat http://www.fhp.nu/

//I år firas 100-årsjubiléet av Jussis födelse. I den här jubileumsutställningen skildras sångaren och människan Jussi Björling.
Jussi Björling är kanske den störste tenor vi någonsin lyssnat till. ”Rösten med tårar i” är fortfarande älskad och spelas oupphörligen över hela världen.
Jussi Björling blev Jussi med hela svenska folket och vi älskar honom, inte bara för hans undersköna sång utan också för att han var en människa med både styrka och svagheter. I stora stunder på de ledande operascenerna var han den uppburne världstenoren, i svaga stunder var han dalpojken från Stora Tuna. //


Utställningen har i sommar stått i Stockholm konserthus och inom kort kommer den stå i Uddevalla Folkets hus. Vernissage 18 september 13.00-17.00. Då kommer ni som precis som jag vet lite om vår store tenor, varför likheter finns mellan Jeppe och Jussi.... Låt mig säga att rubriken ger vissa ledtrådar....


Nu planerar jag såväl vernissage som utställningen, nya moment i mitt liv och jag är vettskrämd hela tiden. Tänk om det inte kommer något folk..... Ska jag vara rädd för fiasko resten av livet får jag nog byta jobb.

Inga kommentarer: