//Kvalitetsförbättring.
Patientnämndernas uppgift är, enligt lag, att hjälpa enskilda samt bidra till kvalitetsförbättring och ökad patientsäkerhet i vården. Många som vänder sig till Patientnämnden vill ofta få hjälp i sitt enskilda ärende men även att deras berättelse ska bidra till att vården blir bättre och säkrare.
Patientnämndernas kansli lämnar statistik och uppgifter som kan vara till hjälp i arbetet att förbättra vården. //
Patientnämnden har inte bara sekretess att ta hänsyn till det är lagar om data och lagar och personuppgifter. En djungel! Som tur är vilar inte detta så tungt på oss förtroendevalda, tjänstemännen guidar oss, men vi ska ju veta vad som gäller.
Igår presenterades också det material som vi förtroendevalda har tillgång till när vi nu ska ut på informationsrundor. Man kan som organisation, förening eller företag be om ett besök, så kommer jag eller någon annan och berättar om patientnämndens uppdrag och vad man kan använda oss till.
Det materialet hade jag en del synpunkter på. Information och kommunikation är det roligaste jag vet, men också det svåraste. Efter diverse diskussioner är jag säker på att vi landade så det blir bra. Efter några sådana informationsträffar kanske inte patientnämndens uppdrag är så hemligt för allmänheten heller. Det känns som om det bara kan bli bättre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar