lördag 2 juni 2012

Bäva månde Uddevallaborna!

Dagens Bohusläningen går kanske till historien för det mest upprörande jag haft till morgonkaffet.Får så hög puls att det gör ont i öronen. Vi betar av en sak i taget....

Börjar med den fantastiska rubrik:  Politikerna lämnar över badhusplaner till invånarna.
Presskonferens för att redovisa en utredning som inte visar något som inte utredningar gjorda från 2007, ja kanske ännu längre tillbaks, redan visar. Den Moderatledda majoriteten förnekar sig inte. Man bygger luftslott och använder skendemokrati. Kallar till presskonferens  och har inget att berätta. Det blir som med Rimnershallen som var utredd så många gånger att föreningar till slut vägrade svara på fler frågor....
En sak har man dock gjort för badhusfrågan, utökat administrationen. Kanske är Uddevalla den enda staden som har ett badhusråd, så lyckades man försörja ännu en person på skattemedel.

I papperstidningen kan vi också läsa om hur kommunen får ganska många miljoner tillbaks från AFA. Den Moderatledda regeringens politik har gjort det så svårt att bli/vara sjukskriven att pengar i försäkringen inte betalas ut. Istället betalas de tillbaks till kommunen. Kommunen stoppar det i egen ficka och täpper till hål i budget som man genom egen planering och styre skapat. Det är självklart och rätt läser jag i tidningen. Då tror jag man glömt att det är alla kommunalarbetare som AVSTÅR lön för att försäkringar ska betalas. Det är en sak man tar hänsyn till i löneförhandlingar, inte på något sätt kommunens "egna" medel, utan lön de anställda avstått för att vara försäkrade. Jag förstår att pengarna inte kan gå till varje enskild, men in i verksamhet vore väl det minsta man kan begära.

Sist men inte minst läser jag en djupintervju med tekniska nämndens nya ordförande som angående parkering på Kungstorget säger. citat// Det stred jag för. Jag gillar inte tomma torg, då är det väl bättre att det står bilar där åtminstone// slut citat.
Med tanke på de rivningstomter vi har i centrum blir jag förskräckt. Framtidens melodi verkar alltså bli, fyll på med bilar överallt så är det inte tomt.

Bäva månde Uddevallaborna!


2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Tur att Bäveån heter som den heter.

Anonym sa...

Till Solnasnackar'n: hi, hi, hi :)

/Eva