torsdag 1 mars 2018

Går det att förändra

Någon säger hoppjerka om den som är kvick att byta miljöer, umgänge eller kanske arbete. Jag har genom åren kommit att kalla det förändringsbenägen. Ett vackert ord bara genom att ta bor de O som annars står framför. Då är det inte mycket bra att associera med. Tankar kan lätt gå till ovilja, stelbenthet och rädsla. Vad det är som gör oss olika vet jag inte men jag vet att det går att påverka, både sig själv genom att medvetandegöra sig, och andra genom att bland annat ge bra och konkreta exempel. Anfall är bästa försvar tänker jag ofta när något fördöms innan det är sjösatt. Mestadels antar jag att det är tryggheten i att veta vad vi har och osäkerhet på vad som komma skall. Tänk om det inte blir lika bra, kanske är det inte så himla bra det som är nu, men vi vet i alla fall vad vi har.
Häromveckan var jag i Stockholm och när jag var där tog jag chansen att vara med på releasen av en bok som Stina Oscarsson är författare till .
Presentationen var olik det jag varit med om förut och utöver att vara intresserad av boken var det såklart det som gjorde att jag gjorde ansträngningen att närvara. Att använda icke- våld som medel för samhällsförändring. Konkreta exempel på aktivism gav mig en ny insikt. Kända och okända personer intog scenen och läste ur boken. Små notiser jag bläddrat förbi i tidningen eller på nätet fick en ny innebörd när jag till fullo ändra mitt sätt att se på de handlingar som låg bakom. Att överklaga militärt arbete genom att belysa fridlysta arter är kanske inte så nördigt och fånigt, det kanske i själva verket är helt genialt. Själv efterlyser jag då och då desperat en barrikad, jag känner mig maktlös och har ingenstans att föra mitt krig. Jag har tänkt i för snäva banor, det finns sätt men jag vet nu att det inte går att ändra världen utan att anstränga sig, på nya sätt. Den insikten är stor. Har du inte boken, skaffa den och såklart frågar du på Hallmans Bokhandel om de tar in den, då gör du flera aktiva val för förändring.
Dagens tre tankar är alltså....
Jag är tacksam för:
att jag vågar tänka nytt 
att jag välkomnar nya insikter
att jag lever i ett land där det är möjligt att påverka utan att riskera att hamna i fängelse

Inga kommentarer: