måndag 5 mars 2018

Sjöjungfrun i mig.

Att hitta bra saker varje dag är enkelt. Att välja ut dem är svårare, jag vill ju inte strössla :)
Något som återkommer i livet är suget efter "sjön". Att sitta ned på en sten och andas med vågorna.
För mig är "sjön" en ständig källa till glädje och ro. Tacksam att jag lever i en stad där vattnet är ständigt närvarande. Jag tillhör dessutom dem som gillar  att äta fisk och skaldjur. Vår bästa tid är nu! Så när sonen skulle firas med ett litet kalas för familjen föll det sig naturligt att ha skaldjursfrossa.

 Det är en lyx och ett privilegie att ha tillgång till skaldjur av hög kvalitet, till ett pris som är överkomligt. Och ja kalaset blev lyckat :)
Det är fler än vi landkrabbor som gillar skaldjur. Har du funderat på varför det ligger så mycket musselskal längs med strandpromenaden någon gång. Det är matrester. Trutar och kråkor plockar musslor, flyger sedan gögt ochsläpper dem i backen så de spricker. Därefter har de en kalasmåltid.


Riktigt lätt var det för dem att plocka musslor nu, jag vet inte men det slår mig att det skulle kunna vara historiskt lågt vatten ? I alla fall är det väldigt lågt. Bäst jag stod där och funderade på detta fick jag syn på två sälar som lekte i vattnet vid Lillön. Så många som med pluggar i öronen och bestämda steg gick förbi utan att ens höja blicken. Jag avbröt promenaden och stod en bra stund och njöt av denna naturupplevelse jag fick, mitt inne i stan. Alltså på riktigt, Uddevalla är fantastiskt.

* Jag är glad över att bo vid en fjord och dessutom ha nära till havet så sjöjungfrun i mig blir tillfredsställd.
* Jag är tacksam att ha familjen någorlunda samlad och att vi uppskattar varandra när vi ses.
* Jag är tacksam över att kunna läsa av naturen och se vad som händer och sker, att kunna stanna och njuta av skådespel istället för att "motionera" vidare.

Inga kommentarer: