fredag 9 januari 2009

GRAMMISGALAN rätt ställe att drogtesta.

I dagar har arga artister kommit till tals i Aftonbladet. Man påstår bland annat att det var skamligt att genomföra drogtester på GRAMMISGALAN.
Vad var det för skamligt i det undrar jag?! Liknelser dras till idrotten och även om jag inte vet att det dopingtestas på idrottsgalor så vet jag att det testas på tävlingar. Det borde också drogtestas på idrottsgalor, jag är säker på att det kommer.

Andreas Kleerup blev så arg att han lämnade galan, knuffad undan journalister. Intervjun han sedan ger är ett praktfiasko. Jag struntar i om han jobbar för svältande barn! Det förmildrar inte hans uppträdande och attityd. Till skillnad från honom föredrar jag att musikbranschen går på palsternackor. Jag visste inte vem Kleerup var och jag önskar jag sluppit veta. Men en sak vet jag ! Det är inte skamligt att drogtesta, det ska man göra där man tror det behövs! Tydligen valde man rätt ställe.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Gott att se att du har retat upp dig på samma sak som jag. Jag gick nästan i taket när jag läste om detta. Trevlig helg!

Hannele på Hisingen sa...

(idrottare dopingtestas regelbundet, sponsorernas krav)

Fritt ur hjärtat sa...

maisoui, jag blir galen! Sicka pucko!

Hannele, jo men jag tänkte mer på galorna.

Anonym sa...

Jag håller med, vad hade han väntat sig egentligen? Han sa i en artikel i Expressen att - Beatles "Sgt Pepper" gjordes inte på grönt te och grönsakssoppa?!? *asg* 70-talet är över Kleerup. Och trots hans gemförelse med sig själv och Beatles så var jag tvungen att googla på honom för jag visste inte att han var något annat än Carolina Gynnings ex ;-)
//evamojje

Anonym sa...

Lugna & fina nu ;)

Jag har ingen aning om vem personen är som ni talar om och har inte läst vad han säger men jag jobbar själv med att ta drogtester på ungdommar och anser att det är ett bra redskap i mitt arbete MEN det kan också användas så att det kränker människor (á det grövsta!)beroende på hur dessa utförs och hur man förbereder för dem.

Vi vet inte hur lay-outen sett ut för att göra dessa tester på galan, har det sagts ifrån innan eller kommer det som en överraskning att du ska gå in på en toalett, med en annan person av samma kön som ska "titta på" och lämna ett prov eller hur var det upplagt?

Visst, ofta är det så att den "skyldige" skriker högst men jag har också via samtal med mina ungdommar kommit till insikt om vad som rör sig i huvudet på dem när man kommer med sin tester och har därför insett att man kan sköta sådant mer eller mindre snyggt/kränkande. Tydlighet är viktigt, att alla involverade är informerade om att tester kan komma.

På mannens jobb har de stickprovskontroller, en sjuksköterska kommer ombord, det har "lottats" vilka som ska testas, trots det fick min mans vakt besök 4 ggr på rad och flera personer testade 3-4 gånger på rad. Inte utan att man då undrar var "slumpen" kommer in! Inte konstigt heller att man börjar känna sig kränkt.

Med detta sagt att vi vet inte hela bakgrunden till att killen exploderade. Tidningarna skriver ju tyvärr bara det som de tror säljer flest tidningar på!

Tro nu inte att jag är någon drogliberal, snarare tvärtom! Men jag anser att det är viktigt att inte kränka människor.

Gunnar Klasson sa...

Skulle inte tro att narkotikapolisen helt utan anledning går in på Grammisgalan och drogtestar. Poliser är också människor och tar hänsyn! För övrigt har jag aldrig hört talas om Kleerup, men det verkar ju vara rätt person man testat.

Fritt ur hjärtat sa...

evamoje, inget han sagt verkar speciellt övertänkt! Lagar är till för att efterlevas, för alla.

ewa. Du pratar om förberedda prov här gjorde polisen ett tillslag, det ska inte vara förberett.
Jag tycker det är skillnad.
Jag tror polisen visste precis vad de gjorde. Precis som de slår till mot efterfester när storstjärnor ibland besöker landet.

Gunnar, är helt enig med dig även om jag vill lägga till att poliser just för att de är människor är olika, det kan vara si och så med hänsynen. Ändå förstod jag att det här sköttes snyggt.

Anonym sa...

Även jag har skrivit om detta fenomen! Tycker inte att de skall göras så stor skilland på folk och folk, tror knappast att polisen gjorde tillslag enbart för PR och för att skämma ut kändisar, var det någon som borde skämmas så är det Kleerup!
/Zandra

The cottage by the Cranelake sa...

Tycker polisen gjorde helt rätt!Dessutom hade nog ingen vetat om att de gjorde testen om inte en viss Kleerup uppfört sig som han gjorde :-) Vet vem han är och han gör rätt bra musik tycker jag, men att jämföra sig med Beatles?? Då har han alldeles för höga tankar om sig själv :-)
Christer.

Anonym sa...

Jo. Helt klart, Beatles och alla de andra knarkarna som har stått bakom majoriteten av all populärmusik de senaste 50 åren hade säkert låtit mycket bättre om de hade gått på palsternackor...

Fritt ur hjärtat sa...

Zandra, håller Så med dig!

Christer, ja han verkar lite underlig...

Anonym, nu har jag aldrig lyssnat särskilt på Beetels det var hans jämförelse, palstanackor var också Kleerups ord. Men jag tänker inte försköna droganvändning för att det lyckas med musik. Vi har förhoppningsvis många drogfria som gör bra musik också!!

Anonym sa...

Ja, det kunde jag listat ut...
Tycker dock att det är värre om det är drogpåvärkade kändisar än att poliserna gör tillslag, men det skriv det inget om (inte vad jag hittat iaf)
Trevlig kväll!

Fritt ur hjärtat sa...

Zandra, nä inte ett ord Nu klagar dessutom arrangören, på polisen Dlig stil, riktigt dålig stil. Heja polisen:-)

Lena sa...

Jag håller helt med. Det är rätt med drogtester. Vilket ställe är då bättre än på en Grammisgala, där så många kändisar samlats samtidigt? Kanon! Kleerup är en nolla. KRAMEN!

Fritt ur hjärtat sa...

Mors Deka, absolut! Om polisen inte söker där de tror det finns var ska de då söka....

Anonym sa...

Tycker det är vidrigt att polisen går och in och stör med sina ruttna drogtester. Kan dom inte göra något vettigt istället.

Fritt ur hjärtat sa...

Anonym, då är vi som du förstår inte överens om saken. Jag tycker det är mycket vettigt att testa där man tror att det förekommer. Väl använda polisresurser.