tisdag 9 mars 2010

Inte rimligare bara för att det är barn!

För vuxna finns det regler och lagar för arbetsmiljö. Hur ser det ut för våra barn?
I veckan som var fick jag göra ett akutärende till sonens klassrum med ett glömt kuvert. Det blev med fara för livet. Skolgården är snöröjd på ena sidan inte på andra. På den inte snöröjda sidan är dörren till sonens klassrum. Den upptrampade isiga stigen gick över rabatter, räcke och bänkar, så hög är snön. Sedan har man en liten isbacke ner till dörren som nätt och jämt går att få upp. Hur många barn ramlar där varje dag och hur svår behöver olyckan bli för att någon ska reagera?Jag funderade på vem jag skulle klaga till men såg ingen rimlig mottagare. är det tekniska? knappast. Är det Barn och utbildning? knappast. rektor kanske som i så fall ska skylla på en stackars vaktmästare. Nej min själ jag vet inte vart jag vänder mig. Men jag vet en sak. Detta är inte rimligt. En isbacke ca 50 cm hög ganska brant för att komma till klasrummet. Vi vuxna hade aldrig accepterat det. Det blir inte rimligare bara för att det är barn!Nu ska jag försöka ta reda på vems ansvar det är....

6 kommentarer:

The cottage by the Cranelake sa...

Måste vara rektorn du skall prata med. Ser farligt ut det där!
Christer.

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, ja det var direkt farligt. Nu har fått fram det till rätt folk hoppas jga, med lite hjälp av mina vänner;-)

Anonym sa...

Det finns flera instanser som du kan meddela om detta.
Bl.a, Barn och utbildningsnämnden, Rektor, Arbetsmiljöverket, Tekniska i kommunen och så vidare.
Alla som har med skolans miljö att göra.

Lycka till!

Mondo´s åsikter

Fritt ur hjärtat sa...

Mondo, det är överlämnat och jag hoppas det hamnat hos rätt.

Musikanta sa...

Så bra att du har kommit fram till rätt instans. Annars MÅSTE det var rektorn som har det yttersta ansvaret!

Fritt ur hjärtat sa...

Musikanta, efter många turer hos fastighetsskötare o s v är det tillbaks hos rektor, ringer henne idag...